Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Förre höjdhopparen vill sänka ribban när hon börjar sälja yogamattor online

Publicerad: 18 maj 2021, 12:07

Hon har medalj från VM och ett personligt rekord på över två meter. Nu gör den tidigare höjdhopparen Emma Green en retailsatsning med yogamärket Yuman Yoga. ”Jag vill sänka ribban till att börja yoga”, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidE-handel

Läs mer: Häggström står redo på ansatsbanan – nu ska hans sportsatsning lyfta

Yuman Yoga  är ett nytt svenskt varumärke som lanseras på den nordiska marknaden. I spetsen för satsningen står Emma Green, som tidigare skördat framgångar på friidrottsbanan med bland annat ett VM-brons i höjdhopp. Hon är vd för bolaget.

– I grund och botten vill vi sänka ribban till att börja yoga. Yogamattan ska inte bli ytterligare en plats att prestera på utan fungera som ett redskap som möjliggör för en paus från vardagens alla måsten. Med riktigt bra och väldesignade produkter som kan bli en naturlig del av hemmet så vill vi göra det enkelt och lättillgängligt att utöva, säger Emma Green i en kommentar.

Hon ha själv varit med och utvecklat både varumärkesprofil och designspråk.

En första kollektion med yogamattor släpps till hösten och de kommer att säljas i den egna e-handeln.

Yuman Yoga är ett dotterbolag till Yuman AB som grundades 2019 av Johan Kittel, Jonas Kahlow, Olof Tegeman och Kaspar Hannerz.

I och med yogasatsningen kliver Emma Green in som delägare i Yuman AB och kompletterar kvartettens bakgrund från retail, tech-startups och e-handel med kunskap om yoga och hälsa.

– Med Emma Green som delägare och vd för Yuman Yoga får vi in en fantastisk expertis inom yoga. Som tidigare olympier och VM-medaljör så för Emma dessutom med sig en rad värdefulla erfarenheter från sin idrottskarriär men även från sin yrkeskarriär därefter, säger Johan Kitten.

Yuman Yoga vänder sig både till konsumenter samt yogastudios och andra anläggningar.

– E-handelsplattformen har vi byggt på ett sätt som möjliggör för en närmast helautomatisk handel - allt är även förberett för AI, säger Johan Kittel, en av grundarna.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Sport och fritidE-handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News