Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Företagen som växer på Amazon: ”Ryggraden i vår svenska verksamhet”

Publicerad: 31 oktober 2022, 11:10

Svenska små och medelstora företag blir allt fler på Amazon. Antalet så kallade SME-företag har i år ökat med 40 procent jämfört med föregående år. ”Vår framgång är starkt kopplad till dessa företag”, säger Sverigechefen Gulfem Toygar.

Ämnen i artikeln:

AmazonMarknadsplats

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


I dagsläget finns ett tusental svenska SME-företag (small and medium-sized enterprises) på amazon.se.

Det är en ökning med 40 procent jämfört med motsvarande period 2021.

Dessa bolag sålde cirka fyra miljoner produkter på Amazon under 2022, vilket är 15 procent mer än under 2021.

– Det är en väldigt bra utveckling på så kort tid. De mindre företagen är en stor del av vårt DNA och ryggraden i vår svenska verksamhet. Vår utveckling är till viss del beroende av deras. Vi vill hjälpa dem att öka sin försäljning och att ta nästa steg i deras utveckling, säger Gulfem Toygar.

De svenska SME-bolagen hade en gemensam exportförsäljning på 1 040 miljoner kronor under 2021.

– Svenska varumärken har ofta den där kvalitetsstämpeln som gör dem attraktiva för många konsumenter i andra länder. Det finns stora möjligheter för dessa företag att nå en internationell publik genom oss, säger Gulfem Toygar som också betonar att attityden till Amazon har förändras kraftigt under det senaste året.

– Vi såg tidigare att det fanns en viss oro bland SME-företag över att tappa kontrollen över sitt varumärke om de skulle kliva in på en marknadsplats. Den oron har minskat drastiskt när de har förstått hur det fungerar hos oss. Vår uppgift är att hjälpa dem nå sina kunder och vara en partner för dem.

Gulfem Toygar ser flera fördelar med att fortsätta växa med SME-företag ombord.  

– De mindre företagen är spännande eftersom de är väldigt innovativa och vi har en möjlighet att inspireras och utvecklas själva. De ger oss bra feedback och föreslår hur saker kan bli bättre. De är väldigt öppna och vi har en bra dialog med dem. 

Finns det någon risk eller nackdel med att ha en ökad tillströmning av mindre företag på Amazon?
– Nej, absolut inte. Det här var ett beslut som Amazon tog för 20 år sedan och och över 50 procent av allt som säljs på Amazon kommer från ett SME-företag. Det är gynnsamt för våra kunder. Vår strategi är att fokusera på slutkunderna och jobba bättre med våra partners, små som stora, så vi kan växa. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev