Digitala handelsplatser
Färre e-handlande i september jämfört med tidigare under krisen
Publicerad: 27 oktober 2020, 06:57
Foto: Shutterstock
Färre svenska e-handlade under september månad, jämfört med tidigare under coronakrisen. Det visar E-barometern från Postnord. ”Sannolikt har det skett en viss tillbakaströmning till de fysiska butikerna”, säger detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder.
73 procent av svenskarna e-handlade under september månad, visar E-barometern från Postnord. Siffran är lägre än tidigare under coronakrisen då den legat på 76–78 procent. .
– Oron för viruset ökade inte under september enligt våra undersökningar, så sannolikt har det skett en viss tillbakaströmning till de fysiska butikerna, säger Carl-Fredrik Teder.
Sett till svenskarnas uppskattade konsumtion växte e-handeln med 14 procent under september, jämfört med samma månad i fjol.
Tillväxten är den lägsta sedan coronapandemin slog till i mars. Förra månaden låg den på 25 procent och i juli på 45 procent.
Skönhet och hälsa fortsätter att vara den populärast produktkategorin, tätt följt av kläder och skor. Dagligvaror är den kategori som växte mest i september, plus fem procent.