Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

En växande e-handel slår mot ombuden – får hantera miljontals fler ärenden

Publicerad: 28 augusti 2020, 05:15

Foto: Pontus Edman

E-handeln tillväxt har varit kraftigare under våren – som en följd av coronapandemin. Det påverkar Postnords ombud som haft 3,5 miljoner fler kundmöten årets sju första månader jämfört med i fjol.


Ämnen i artikeln:

E-handelPostnord

Läs mer: Efter dippen i juni nådde e-handeln ny rekordnivå: ”Starkast hittills”

E-handeln med 45 procent i juli, jämfört med samma månad i fjol, visade E-barmotern från Postnord som släpptes i går. 

Överlag har tillväxten varit hög under 2020, särskilt under de månader som coronapandemin påverkat det svenska samhället.

Den ökade e-handeln påverkar givetvis Postnords logistikverksamhet.

– Vi har under våren sett dagliga paketvolymer som tidigare bara uppmätts under jul och högsäsong. Det är angenämt att ha mycket att göra på jobbet, men visar också att de omställningar vi genomför med bland annat fler leveransalternativ och införandet av så kallade hubbar, som är byggda för att sprida både paket och brev lokalt, är absolut nödvändigt inför framtiden, säger Peter Hesslin, ansvarig för e-handel och logistik.

Den ökade paketskörden påverkar också Postnords ombud, bland dem många dagligvarubutiker.

Under årets sju första månader har de haft 3,5 miljoner fler kundmöten jämfört med samma period i fjol.

Postnords undersökningar visar att paketen i genomsnitt ligger kvar en kortare tid hos ombuden än tidigare.

Oftast hämtas försändelsen inom ett dygn, vilket ska jämföras med 1,4 dygn tidigare.

– Givetvis underlättar det för dem att paketen hämtas snabbare av mottagarna, säger Peter Hesslin.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handelPostnord

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News