Digitala handelsplatser
En tredjedel av svenskarna har börjat shoppa nya typer av produkter online
Publicerad: 17 september 2020, 05:27
Foto: Shutterstock
Tre av tio konsumenter har handlat mer på nätet sedan coronapandemin bröt ut, det visar nya siffror från Postnord. En tredjedel av svenskarna har börjat handla nya typer av produkter online.
– En majoritet av de svenska konsumenterna undviker fysiska butiker på grund av smittrisken. E-handeln gör att de som inte vill gå in i butiker heller inte behöver det. Inte minst många äldre konsumenter har börjat e-handla på grund av rädsla för viruset, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
E-barometern, som Postnord tar fram tillsammans med HUI och Svensk Digitalhandel, för det andra kvartalet 2020 släpps på tisdag nästa vecka.
Redan nu går Postnord ut med siffror som visar att tre av tio konsumenter börjat handla mer på nätet sedan covid-19 bröt ut. Samtidigt uppger sex av tio svenskar att de aktivt undviker att gå i fysisk butik.
35 procent säger att de börjat handla nya typer av produkter online under pandemin, bland äldre, 65–79 år är den siffran 44 procent.
Postnord har sett ett ökat flöde av paket.Företaget ser också att konsumenterna snabbare hämtar ut sina paket hos postombuden än tidigare. I genomsnitt hämtas ett paket i dag inom ett dygn, förra året låg den siffran på 1,5 dygn.
– Vi vet inte exakt vad det beror på att konsumenterna hämtar sina paket snabbare. Men sannolikt finns det en koppling till att fler jobbar hemifrån och därmed har större frihet att gå till sitt ombud när det passar. Tidigare var fler bundna till att hämta sina paket på väg hem från arbetet, säger Carl-Fredrik Teder.