Digitala handelsplatser
Efter uppköpet – e-handlaren nära miljardvärdering
Publicerad: 14 mars 2023, 12:32
Christer Åberg, vd på Zoo.se.
I en affär värd drygt 100 miljoner kronor köper svenska Zoo.se e-handlaren Tinybuddy. Det innebär att koncernen bakom Zoo.se nu är nära en miljardvärdering, rapporterar Dagens industri.
LÄS OCKSÅ: Lista – här är branschens tyngsta reklamköpare: ”Ett svårt år för många”
Tinybuddy är specialiserade på djurtillbehör och har vuxit i rekordfart sedan starten 2018. I dagsläget omsätter företaget 120 miljoner kronor, skriver Dagens industri.
Nu köps snabbväxaren av Zoo.se, som även de är specialiserade på djurmat och djurtillbehör. I och med köpet är koncernen bakom Zoo.se nu nära en miljardvärdering, och befäster därav sin position som tvåa på marknaden. Framför sig har man den finska jätten Musti som bland annat äger Arken Zoo.
– Det känns jätteroligt och otroligt spännande att satsa helhjärtat för att kunna bli en del av något större. Senaste halvåret har andra köpare visat intresse, men de har inte kunnat presentera ett tillräckligt skarpt erbjudande kombinerat med en vision för framtiden, säger Tinybuddys ena grundare Tim Jansson till Di.
Förra året omsatte Zoo.se 500 miljoner kronor och rörelseresultatet räknat i ebitda landade på minus 25 miljoner kronor.
– Vi behöver ha svarta siffror 2023 och det ser vi som fullt möjligt. Nu går vi in i en fas där vi också måste få upp marginalerna, det går inte att blöda pengar i de här tiderna. Några av våra största leverantörer har höjt priserna med 16 till 20 procent. Jag har aldrig sett sådana prishöjningar någonsin, det är en väldigt speciell marknad inflationsmässigt, säger Zoo.se:s vd och delägare Christer Åberg till tidningen.
Så här säger han angående det köp av Tinybuddy som blir helt klart 31 mars:
– Det finns väldigt få sådana här fristående aktörer kvar i branschen. För oss är Tinybuddy en väldigt bra pusselbit, med väldigt bra människor, som passar in i vårt helhetsbygge. Det är därför vi är så oerhört nöjda.
LÄS OCKSÅ: Kronan på verket – här klipper nya jättekedjan till online: ”Ska ta digitala andelar”