Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Efter 70 år i allmänhetens tjänst –Ikea pensionerar katalogen: ”Naturligt”

Publicerad: 7 december 2020, 12:35

Ikea lägger ned sin tidigare så populära katalog. ”Att ta farväl är naturligt eftersom sättet att konsumera media har förändrats”, säger Konrad Grüss, vd för Inter Ikea Systems.


Ikea-katalogen läggs ned.

– För både kunder och medarbetare står katalogen för känslor, minnen och glädje. I 70 år har den varit en av våra mest unika och välkända produkter, som inspirerat miljarder människor i hela världen. Att ta farväl av vår älskade katalog är naturligt eftersom kundbeteenden och sättet att konsumera media har förändrats. För att nå de många människorna fortsätter vi att sprida inspiration kring våra heminredningslösningar på nya sätt, säger Konrad Grüss i en kommentar.

Under de senaste året har den svenska möbeljätten provat nya format för att nå ut med det innehåll som kunderna vanligtvis hittar i Ikea-katalogen.

Det är på den vägen som Ikea nu fortsätter.

– De senaste åren har vi utvecklat andra sätt att nå och interagera med våra kunder, via exempelvis ikea.se och sociala medier. Vårt arbete med att utveckla digitala kanaler och andra format fortsätter så att vi kan fortsätta att inspirera och nå fler av de många människorna, säger Per Stolt, marknadschef för Ikea i Sverige.

Några milstolpar: 

1951: Ingvar Kamprad satte själv samman den första Ikea-katalogen. Det allra första omslaget pryddes av MK-öronlappsfåtöljen i brun klädsel. Katalogen trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige.
1998: Den första katalogen med ”Ikea för företag” släpptes på Internet, i en specialutgåva som enbart innehöll möbler för kontor och företag. Ambitionen det året var att presentera hela katalogen online, men på grund av komplexiteten i IT-systemen fick lanseringen skjutas upp.
2000: Lansering av både en tryckt och en digital version av Ikea-katalogen.  
2001: E-handeln lanseras för första gången i Ikeas historia i Sverige och Danmark.   
2016: Nåddes den högsta noteringen då IKEA katalogen distribuerades i 200 miljoner exemplar, i 69 olika versioner, på 32 språk och till fler än 50 marknader.

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News