Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

E-handlaren vill hjälpa kunden att göra smarta val – så får den insikt i köpen

Publicerad: 28 mars 2019, 06:52

Mat.se vill hjälpa kunderna att göra bättre val. E-handlaren lanserar ett unikt statistikcenter där de kan få insikt i sina köp.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorMatseUpplevelser

– Målet är att du som kund ska få bättre insikt och förståelse för varifrån varorna kommer, hur de påverkar miljön och att kunna sätta upp egna mål och följa upp, säger Ylva Bruzelius, hållbarhetsansvarig för Mat.se.

Med hjälp av statistiken kan kunderna få reda på hur mycket tid de sparat genom att e-handla, andelen svenskt och ekologiskt och hur mycket de äter av olika saker med mera.

– I nästa steg kommer vi också att lägga på klimatdata så att du kan se ditt klimatavtryck över tid, säger Ylva Bruzelius.

Kunderna kan också jämföra sitt data med snittet för alla Mat.se:s kunder.

– Vi ser att statistiken skapar ökad medvetenhet och driver ett förändrat beteende, säger Ylva Bruzelius.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DagligvarorMatseUpplevelser

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News