lördag25 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

E-handlaren spanar på nya marknader: ”Från beslut till handling är vägen kort”

Publicerad: 22 oktober 2019, 10:19

Efter resultatskrällen lyfter Sportamore blicken. ”Vi har lagt grunden för att skala upp verksamheten på flera marknader” säger vd Johan Ryding.

Ämnen i artikeln:

SportamoreE-handelSport och fritid

HP

Helen Preutz

helen.preutz@bonniernews.se


Under det senaste kvartalet har Sportamore inlett aktiv kundrekrytering på den nya franska marknaden.

- I Frankrike har vi öppnat upp, förvärvat kunder och trimmat in modellen för att vi ska växa någorlunda självförsörjande, säger vd Johan Ryding.

Enligt honom har företaget nu kommit en god bit på väg i satsningen på automation och därigenom lagt grunden för att skala upp verksamheten på flera marknader.

Vilka marknader då?
– Ingen nämnd och ingen glömd. Vi har ett maskineri som gör att vi med enkelhet och låg kostnad kan addera nya marknader.

Om det är en bra marknad eller ej avgörs, enligt Johan Ryding, av en rad faktorer, däribland om marknaden har en förväntansbild som går att svara mot och leverera på, om det kan uppstå flaskhalsar och om Sportamore har rätt marknadsfördelar och en produktportfölj som svarar mot efterfrågan.

– Var kan vi hitta gemensamma nämnare och en kritisk massa som vi kan nå ut till.

Från beslut till handling är vägen kort, säger Johan Ryding.

– När vi väl har bestämt oss kan vi öppna en eller tio marknader på ett kvartal.

Läs mer: Trendbrott för Sportamore – kurvan pekar uppåt: ”Bättre positionerade än någonsin”

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev