Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

E-handlaren lanserar kollektion för funktionsvarierade: ”Strävar efter att vara en plattform som välkomnar alla”

Publicerad: 19 oktober 2022, 08:33

Kollektionen med adaptiva kläder görs i samarbete med All is for All. Till vänster: Joanna Hummel, vd på Zalando i Norden och Baltikum.

Modejätten Zalando lanserar kollektioner bestående av adaptivt mode via sina egna varumärken. Detta för att inkludera personer med funktionsvariationer på plattformen. ”Inkluderande sortiment och en upplevelse som passar alla.”

Ämnen i artikeln:

Zalando

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Som en del av e-handlaren Zalandos arbete med inkludering lanserar plattformen nu adaptiva klädkollektioner från varumärkena Pier One, Zign, Anna Field, Yourturn och Even&Odd.

Med adaptivt mode menas kläder, skor och accessoarer som är utformade för människor som lever med permanenta eller tillfälliga funktionsvariationer.

Bland annat handlar det om design för rullstolsanvändning, tyg för beröringskänsliga, plagg med enkla stängningar och produkter lämpliga för proteser.

– Som en del av vår vision att vara startpunkten för mode, strävar vi efter att vara en plattform som välkomnar alla. Vi strävar efter att erbjuda ett sortiment som gör att alla våra kunder känner sig respekterade, inkluderade och representerade. Genom att lansera adaptiva modekollektioner från våra egna varumärken hoppas vi kunna erbjuda ett varierat utbud av snyggt adaptivt mode i olika prisklasser och storlekar på ett och samma ställe. För oss är det ett mycket viktigt steg mot vårt åtagande att erbjuda ett inkluderande sortiment och en upplevelse som passar alla, säger Joanna Hummel, vd på Zalando i Norden och Baltikum, i en kommentar.

Skapandet av designen och kollektionen har skett i ett samarbete med den kreativa byrån All is for All. Byrån specialiserar sig på att hjälpa varumärken med inkludering och tillgänglighet för personer med funktionsvariationer. 

– Utöver det rent funktionella har människor med funktionsvariationer en gemenskap, en delad upplevelse, något som ska förstås och omfamnas av personer utan funktionsvariation. Vi har stöttat Zalando som partners genom hela den här resan och i att utforma kampanjens positionering och budskap. Vi är så stolta över hur de lyfter fram människor med funktionsvariationer och är tacksamma för Zalandos partnerskap med oss, säger Grace Stratton, direktör på All is for Alla, i en kommentar.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev