tisdag21 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

E-handelns tillväxt – ”bara” elva procent: ”Inga träd växer till himlen”

Publicerad: 7 november 2019, 14:03

Foto: Shutterstock

Under tredje kvartalet växte försäljningen online ”bara” med elva procent. ”Det är flera faktorer sammantaget som gjort att tillväxten bromsat in relativt snabbt”, säger Postnords e-handelsrådgivare Arne Andersson.

Ämnen i artikeln:

HUIPostnordSvensk DigitalhandelE-handel

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Läs mer: Andreas Dyrberg Skog: Ny teknik utmanar e-handeln – här är branscherna som bör se upp

Allt prat om konjunkturnedgång är en faktor som Arne Andersson tror spelat in.

– Jag tror det har en psykologisk effekt. Inte för att vi har mindre pengar att röra oss med utan allt snack gör att vi omedvetet minskar inköpen.

Hållbarhetsfrågan är en annan faktor som han lyfter fram.

– Brexit-diskussionen kan ha en viss inverkan på att till exempel utlandsköpen har minskat.

Under det tredje kvartalet växte försäljningen online med elva procent, visar E-barometern som Postnord gör i samarbetet med svensk Digitalhandel och HUI Research.

Exempelvis var tillväxten 15 procent under tredje kvartalet i fjol.

– Inga träd växer till himlen, inte ens e-handeln, säger Arne Andersson.

Han är noga att poängtera att inbromsningen inte är något alarmerande, tillväxten är fortfarande tvåsiffrig.

– Det är inget självändamål att det är e-handeln som ska växa. Kanalerna flyter ju ihop i dag.

Dagligvaruhandeln fortsätter gå starkt på nätet men en tillväxt på 30 procent.

– Jag är inte förvånad. Det ska vara den tillväxten – minst – med tanke på allt prat om att vi köper mer mat på nätet, säger Arne Andersson.

Möbler/heminredning och sport/fritid hade bägge en tillväxt på 13 procent under kvartalet.

Fler och fler köper skönhets- och hälsoprodukter online.

– Det passar perfekt för e-handeln. Lite samma som böcker och media var inledningsvis, säger Arne Andersson.

Den senare har det kämpigare i dag i konkurrens med olika streamingtjänster. Tillväxten under tredje kvartalet var blygsamma ettprocent.

Försäljningen av leksaker och barnartiklar går också trögt. Tillväxten står still och stampar.

– Det är svårt att förklara varför. Jag är förvånad att den inte är högre, säger Arne Andersson.

Tillväxten – kategori för kategori

Hemelektronik: 10 procent
Kläder/skor: 9 procent
Böcker/media: 1 procent
Byggvaror: 7 procent
Möbler/heminredning: 13 procent
Sport/fritid: 13 procent
Barn/leksaker: 0 procent
Dagligvaror: 30 procent

Källa: E-barometern Q3 2019

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev