Digitala handelsplatser
E-handeln exploderade under 2020: ”Ett extremt år på alla tänkbara sätt”
Publicerad: 23 februari 2021, 06:02
Foto: Getty Images
Rekordtillväxt på 40 procent, en passerad drömgräns – och en tydlig vinnarbransch. Det visar E-barometerns årsrapport för 2020. ”Den mest intressanta vi någonsin släppt”, säger Postnords vd Mathias Krümmel.
2020 blev året då den svenska e-handeln fick en extrem fartökning. Svenskarnas överflyttning av allt fler köp till nätet hade börjat redan tidigare – men turbo-faktorn kom genom coronapendemin.
Den svenska e-handeln visar rekordsiffror för helåret 2020.
■ Tillväxt: 40 procent.
■ Sammanlagd försäljning: 122 miljarder kronor.
■ Försäljningsökning: 35 miljarder kronor.
Det visar E-barometerns årsrapport för 2020, sammanställd av Postnord i samarbete med Svensk Digitalhandel och HUI Research.
Året präglades av coronapandemin, med en första kraftig ökning av e-handeln under den inledande virusvågen i mars och april. Under april beställde nästan åtta av tio svenskar (78 procent) varor från nätet, en kraftig ökning på tio procentenheter jämfört med samma månad året innan. Den andra stora e-handelsökningen sammanföll med den andra coronavågen i november-december, då rekordhöga 85 procent e-handlade.
Den mycket kraftiga tillväxten återspeglas också i e-handelns andel av den totala detaljhandeln, med en ökning från 11 procent 2019 till 14 procent 2020.
– Bara ökningen på 35 miljarder motsvarar hela 2012 års totala e-handelsomsättning i Sverige, kommenterar Mathias Krümmel.
Branschen som utan tvekan var den största vinnaren under 2020: Dagligvaruhandeln.
E-barometern uttrycker det så här: ”Dagligvaruhandeln som länge varit det svarta fåret i e-handelssammanhang fullkomligt exploderade under året” – nästan 70 procent av all dagligvarutillväxt i Sverige skedde på nätet under 2020.
Under förra året nära fördubblades omsättningen online inom dagligvaruhandeln, tillväxtsiffran är 95 procent.
Efterfrågan på både hemlevererad och upphämtad mat växte kraftigt, med en tydlig vinnare. Hemleveranserna ökade med 55 procent – och upphämtning, till exempel från hämtskåp, med hela 173 procent.
E-handeln under 2020 visar extrema ökningstal också inom sällanköpsvaruhandeln. De delbranscher som växte mest under förra året var:
■ Möbler och heminredning: +63 procent
■ Hemelektronik: +43 procent
■ Bygghandel: +41 procent
E-barometern redovisar för första gången också den växande begagnathandeln på nätet. De mest populära kategorierna är här möbler och heminredning, kläder och skor, följt av barnprodukter och leksaker på tredje plats.
– 90 procent av svenskarna i åldern 18-79 år har e-handlat mer sedan pandemin slog till, summerar Mathias Krümmel.
E-barometern i korthet
■ E-barometern sammanställs av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
■ Publiceras en gång per kvartal och bygger på ett flertal konsumentundersökningar och en företagsundersökning.
■ Årsrapporten 2020 baseras på information som samlats in från detaljhandelsföretag i januari 2021. Totalt 242 e-handelsföretag deltog.
■ Konsumentresultaten baseras på tolv månadsundersökningar med drygt 1 000 respondenter vid varje tillfälle. Samtliga har genomförts med hjälp av TNS SIFO:s webbpanel, med ett riksrepresentativt urval i åldrarna 18–79 år.