Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitala handelsplatser
Publicerad: 20 april 2022, 05:25
Den nedåtgående trenden för e-handeln tycks fortsätta. Under mars månad föll omsättningen med 17 procent jämfört med samma period 2021, visar Svensk Handels e-handelsindikator.
Under mars handlade 67 procent av svenska konsumenter på nätet. Det är 3 procentenheter fler jämfört med i februari och 4 procentenheter färre än samma månad i fjol.
Men skälet till att e-handelns omsättning sjönk i mars är främst att svenskarna handlade för mindre summa i år jämfört med samma månad 2020.
– De genomsnittliga köpbeloppen är huvudförklaringen till den lägre omsättningen inom e-handeln när vi jämför med 2021, säger säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Dock bör man komma ihåg att 2021 var ett rekordår för e-handeln, påpekar han.
– Utvecklingen inom e-handeln mattas nu av, men det är också ett faktum att det genomsnittliga köpbeloppet i mars 2022 var 70 procent högre än precis före pandemin. Den relativt höga omsättningen inom e-handeln skyms av rekordåret 2021.
Några nya försäljningsrekord är därför på kort sikt inte att vänta, tror Johan Davidson.
– Det hindrar dock inte att e-handeln, som nu i mars, faktiskt steg med drygt 2 miljarder kronor jämfört med månaden innan, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Sett till det första kvartalet i år backade e-handelns omsättning med 13 procent jämfört med i fjol.