Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Det kinesiska fraktstödet minskas: ”Välkommet att gräddfilen späds ut”

Publicerad: 26 september 2019, 09:32

Foto: Shutterstock

Fraktstödet till kinesiska e-handlare minskas. Det beslutet fattades vid postunionens extrakongress i Genève i går. ”För svenska handlare är förändringen viktig”, säger Svensk Handels näringspolitiska chef Mats Hedenström.


Ämnen i artikeln:

E-handelSvensk Handel

Läs mer: Svensk Handel kräver att regeringen agerar kraftfullt mot ”kinesisk gräddfil”

Kinesiska handlare har fått frakten kraftig subventionerad i flera decennier, något som skapat stor debatt de senaste åren då reglerna anses ha missgynnat e-handlare och postleverantörer i västvärlden.

I går, vid en extrakongress, beslutade FN:s världspostförening (UPU) att Sverige och andra länder inledningsvis får kräva 70 procent i kostnadstäckning för de internationella paket som tas emot.

Dessutom kommer enskilda länder gradvis få öka kostnadstäckningen.

– För svenska handlare är förändringen viktig. Det vore absurt att fortsätta att subventionera världens mest konkurrenskraftiga e-handelsnation. Kina är med och leder utvecklingen inom e-handel men har fått lika stort fraktstöd som länder som Kuba och Gabon, säger Mats Hedenström i en kommentar.

Enligt en undersökning som Copenhagen Economics gjort på uppdrag av Svensk Handel är ett paket som väger upp till två kilo som en svensk e-handlare skickar till en kund i Sverige 57 procent dyrare än ett som skickas från en konkurrent i Kina till en svensk kund.

– Det är välkommet att den gräddfil som kinesiska e-handlare haft späds ut. Att det kan vara billigare att skicka ett e-handelspaket mellan Shanghai och Stockholm än mellan Stockholm och Sundsvall visar hur snett systemet är riggat, säger Mats Hedenström.

Läs mer: Trendbrott: Färre svenskar uppger att de handlar från utlandet

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handelSvensk Handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev