Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Datorn förbisprungen – fler väljer mobilen när de ska shoppa mode online

Publicerad: 31 januari 2019, 12:56

Foto: Shutterstock

Fler handlar mode via mobilen än via en vanlig dator. Det visar en ny rapport från företaget Nosto. ”Utmaningen för butikerna ligger i att optimera den mobila köpupplevelsen”, säger vd Jim Löfgren.


Ämnen i artikeln:

E-handel

46 procent av modebutikernas intäker online kommer från kunder som handlar med mobilen.

Det visar Nostos omfattande globala analys av kundbeteenden i modebutiker online.

44 procent av intäkterna kommer från vanliga datorer.

För modebutikerna online ligger utmaningen emellertid i att fånga kundernas uppmärksamhet.

Besökare som kommer via mobilen ägnar i genomsnitt 164 sekunder på en session medan de som kommer via datorn i genomsnitt ägnar 239 sekunder.

– Eftersom kunder generellt ägnar 30 procent kortare tid på sidor när de surfar via mobilen och spenderar mindre pengar per besök. Ligger utmaningen för butikerna i att optimera den mobila köpupplevelsen så att kunder enkelt kan hitta vad de söker snabbt och genomföra sina köp, säger Nostos vd Jim Löfgren.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev