Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Därför avbryter var fjärde e-handelskund köpresan – här är experttipsen som ökar din omsättning

Publicerad: 13 november 2019, 13:50

En av fyra kunder avbryter sitt köp i e-handelsbutiker. ”E-handlare går miste om stora summor”, säger Lukas Berg, vd på Insight Intelligence, och tipsar om tre enkla åtgärder som kan öka intäkterna.


Ämnen i artikeln:

E-handel

E-handeln i Sverige beräknas omsätta 88 miljarder kronor 2019. Den färska rapporten Svenskarna betalar visar att omsättningen sannolikt skulle kunna vara ännu större om e-handlare jobbade med de brister som konsumenterna upplever och som alltså leder till att 24 procent ganska ofta eller mycket ofta avbryter ett köp i en e-handelsbutik. Det menar Lukas Berg, vd på Insight Intelligence, som tillsammans med Swedbank Pay, Bankgirot, Evry och Coop tagit fram attitydundersökningen.

– Det handlar inte om den mänskliga faktorn, som är svår att göra något åt, utan om att jobba med faktorer som är påverkbara, förklarar Lukas Berg för e-handlare och enligt rapporten kan alltså stora summor gå förlorade genom avbrutna köp, men kan sannolikt hämtas hem genom att handlarna jobbar med de upplevda bristerna.

Lukas Berg, vd för Insight Intelligence, råder e-handlare att jobba med funktionerna i nätbutiken och på så vis öka försäljningen.

Här är orsakerna till att var fjärde kund avbryter köpet i e-handelsbutiken:

En av tre konsumenter uppger att de avbryter ett köp för att varan inte finns hemma hos e-handlaren.
– Handlarens första åtgärd är att se till att ha de produkter de säljer in stock, säger Lukas Berg.

En av tre konsumenter anger att de avbryter köp för att de saknar en betalmetod.
– Se till att tillhandahåll olika betaltjänster. Om vi vetat att upplevelsen var så här stor hos kunden hade vi också frågat vilken betalmetod det är man föredrar, säger Lukas Berg som dock ser i undersökningen i stort att Swish, Klarna och Qliro är betaltjänster som idag används mest av svenska konsumenter.

En av fem konsumenter uppger att de valt att avbryta e-köpet eftersom de inte ville registrera sig som kund.
– Erbjud köp utan registrering. I dag är folk generellt lite känsliga med personuppgifter i digitala sammanhang. Kanske kan e-handlaren separera köp och medlemsregistrering och begränsa den information som kunden måste fylla i för att kunna göra sitt köp och paketet skickas, råder Lukas Berg e-handlare.

En av tre säger att orsaken till ett avbrutet köp är avsaknad av önskad betalmetod.

Andra anledningar som konsumenter uppger som förklaringar till varför de avbryter köp i e-handelsbutiker är att de faktiskt ångrar sig under köpets gång och vissa anger att processen är för krånglig.

– Vi kan också se en tendens att vissa testköper varor, lägger dem i varukorgen för att se fraktkostnaden och sedan avbryter köpet när de ser hur den ser ut. Mitt råd är att vara tydlig med fraktkostnaden, säger Lukas Berg.

Den åldersgrupp som oftast avbryter köp i e-handelsbutiker är konsumenter i åldern 19-29 år. Här svarar nästan var fjärde att de ofta avbryter köp i e-handelsbutiken.

I den fysiska butiken avbryts ungefär ett köp på 100, enligt rapporten.

Läs mer: Undersökning – så navigerar kunden till köp: ”Ser exakt vad som fått kunden på humör”

Marie Hillblom

Rapporten Sverige betalar

■ Rapporten är en attitydundersökning och mäter svenska folkets attityder till betalmetoder och betaltjänster.
■ Rapporten görs i år för sjunde året i rad och görs av Insight Intelligence, Coop, Evry, Swedbank Pay och Bankgirot.
■ Rapporten baseras på svar från 1000 svenskar mellan 16 och 74 år. Svaren hämtades in under oktober månad.

Ämnen i artikeln:

E-handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev