Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Corona slår hårt mot e-handlaren – räknar med åtta veckors förseningar

Publicerad: 28 februari 2020, 07:59

Försenade leveranser och ökade kostnader. Liksom många andra retailers drabbas Boråsföretaget Revolution Race hårt av coronavirusets framfart.


Ämnen i artikeln:

E-handelEkonomiLeveranserHandelnRevolution RaceE-handel

En undersökning som Market gjort visar att cirka åtta av tio svenska handelsföretag oroar sig för varubrist och försenade leveranser.

Ett företag som drabbats hårt av coronaepidemin är e-handlaren Revolution Race med tillverkning i Kina och Vietnam.

Pernilla Nyrensten, vd på Revolution Race, säger till Borås Tidning att företaget räknar med cirka åtta veckors förseningar på många av sina produkter då flera av fabrikerna går på halvfart sedan ungefär en månad tillbaka.

- Viss del kommer vi tvingas flyga hem för att se till att våra lager står tomma så kort tid som möjligt. Vilket såklart innebär högre kostnader för oss.

Pernilla Nyrensten säger till tidningen att man noggrant fler utvecklingen av händelseförloppet och håller daglig kontakt med fabrikerna för att kunna agera snabbt.

Enligt Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel för corona stora konsekvenser för handeln eftersom den verkar globalt.

– Och ju längre epidemin håller i sig, desto större konsekvenser får den.

Läs mer: Så växte e-handlaren från fem till 300 miljoner med lönsamhet från dag ett

Läs mer: Undersökning – så slår corona mot svenska butiker: ”Vet att de gör allt de kan”

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News