Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Care of Carl laddar för en större internationell expansion: ”Provar en annan strategi”

Publicerad: 25 maj 2021, 06:25

Care of Carl vill ut i Europa. Nu lanseras en hemsida på engelska och teamet förstärks för internationell expansion.


Ämnen i artikeln:

ModeE-handelCare of CarlExpansion

– För snart två år sedan tog vi steget ut från Norden för att pröva vårt koncept i Tyskland. Redan då såddes ett frö för framtida planer att ta sig söderut och i dag är vi i full gång med förberedelserna för vår europeiska sajt, säger vd:n och grundaren Henning Källqvist i en kommentar.

Det har gått elva år sedan han lanserade Care of Carl, en nätbutik med herrkläder inom premiumsegmentet.

Genom en hemsida på engelska vill e-handlare sprida sitt erbjudande över hela Europa. Tanken är att sortimentet ska vara detsamma på samtliga marknader, med vissa anpassningar.

– Historiskt sett vid expansion till nya marknader har vi agerat som en lokal aktör och gjort hela köpupplevelsen landspecifik med språk, leverans- och betalningssätt och så vidare. Nu provar vi en annan strategi då vi de senaste åren byggt upp en så pass unik och sökt varumärkesmix, som  i dag är efterfrågad utanför de länder vi finns tillgängliga i, säger Henning Källqvist.

Tanken är att den europeiska engelskspråkiga sajten ska lanseras i höst.

– I samband med förberedelserna för den europeiska hemsidan pågår nu rekrytering av ett team med internationell erfarenhet samtidigt som befintliga team ska stärkas upp, däribland det danska, för att möta en ökad efterfrågan, säger Henning Källqvist.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News