Digitala handelsplatser
Budskapet från svenskarna: Det blir glesare i butikerna – fler handlar online
Publicerad: 17 november 2020, 06:00
Foto: Shutterstock
Nästan två av tre svenskar kommer att handla julklappar online. Det visar E-barometern från Postnord. Tuffare restriktioner kan göra att siffran blir högre än så.
62 procent av svenskarna uppger att de kommer att handla julklappar online i år.
Det visar E-barometern för Q3 som Postnord tagit fram i samarbete med HUI och Svensk Digitalhandel.
2019 var motsvarande siffra 56 procent.
”Att det kommer vara glesare med människor ute i den fysiska butikerna och handla julklappar visar resultaten i rapporten tydligt”, skriver Postnords Arne Andersson, e-handelsrådgivare, och Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker, i en analys.
Samtidigt konstaterar de att undersökningen gjordes innan tuffare restriktioner infördes vilket kan leda till att andelen julklappsinköp online kan öka ännu mer.
Genomsnittskunden uppger att den kommer att lägga 74 procent av sina inköp online, vilket ska jämföras med 71 procent i fjol.
Andelen som ska handla e-handla julklappar ökar i alla grupper.
”Vi har pratat om att de äldre konsumenterna börjat e-handla under coronakrisen. Det gäller även julklappsinköp”, skriver Arne Andersson och Carl-Fredrik Teder.
Även om bara 38 procent av de i åldrarna 60–79 år uppger att de ska göra det så är det 16 procent fler än förra året.
I summa väntas svenskarna lägga 10,6 miljarder kronor på julklappsinköp på nätet, vilket är en ökning med 26 procent från i fjol.
”Med tanke på det kan vi tämligen säkert säga att vår reviderade tillväxtprognos på 33 procent för helåret kommer att infrias, sannolikt överträffas”, skriver Arne Andersson och Carl-Fredrik Teder.
Under det tredje kvartalet växte e-handeln med 39 procent, visar E-barometern.
Dagligvaror fortsätter att gå starkt med en tillväxt på 101 procent, även möbler/heminredning gick starkt och växte med 73 procent (se faktaruta).
Tillväxten online tredje kvartalet
Total tillväxt: 39 procent.
■ Hemelektronik: 37 procent.
■ Kläder/skor: 17 procent.
■ Böcker/media: 20 procent.
■ Möbler/heminredning: 73 procent.
■ Sport/fritid: 39 procent.
■ Barnartiklar/leksaker: 5 procent.
■ Dagligvaror: 101 procent.
■ Apoteksvaror: 53 procent.
■ Byggvaror: 34 procent.
Källa: E-barometern