måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Branscherna som dominerar bland e-handlarna: ”Att driva e-handel och fysisk butik är det vinnande konceptet”

Publicerad: 14 december 2022, 06:13

Flera branscher sticker ut genom att vara överrepresenterade på listan över Sveriges största e-handlare. Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, kommenterar utvecklingen.

På listan över Sveriges 200 största e-handlare finns ett antal branscher som dominerar. Bland annat tar Hälsa och egenvård inte helt oväntat plats i topp tre, med 25 aktörer på listan. ”I den kategorin finns även en av Sveriges bästa e-handlare”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Ämnen i artikeln:

200-listanXXLIntersportApoteaE-handelSport och fritidHälsa och egenvårdLivsmedel

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


De tre största branscherna, sett till antalet aktörer, som tar plats på listan över de 200 största e-handlarna är Hälsa och egenvård, Diverse och högst upp i toppen återfinns Sport och fritid.

– Sport och fritid är en kategori som är en av de mest mogna, där väldigt många har lärt sig att handla. Det är också en kategori där rätt mycket av shoppingen hamnar i de största aktörernas fickor. Det är inte konstigt att de har en stark ställning, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Sport och fritid har hela 33 aktörer på listan, med en omsättning på cirka 10,2 miljarder kronor.

Tätt därefter kommer Diverse med 29 aktörer på listan, dock med en högre total omsättning på knappt 13,7 miljarder kronor. Till diverse-kategorin räknas e-handlare med brett sortiment, till exempel Ellos, Cdon och Coolstuff.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

På tredje plats återfinns en bransch som Market rapporterat om flitigt under det gångna året, Hälsa och egenvård. Trots åtta färre aktörer på listan (25) än Sport och fritid (33), har branschen en större omsättning på drygt 12,5 miljarder.

– De sticker ut när det gäller e-handel, men de sticker även ut i er statistik eftersom ni tittar på topp 200. Man ska komma ihåg att det är en lång svans som hamnar utanför listan. Apoteken fick ett bra uppsving under pandemin och det blev en kategori som många svenskar lärde sig att e-handla i, säger Patrik Müller och fortsätter:

– I den kategorin finns även en av Sveriges bästa e-handlare i form av Apotea, som jag tror har hjälpt till att driva hela den här branschen framåt. Apoteksverksamheten var lite ”Old School” och var fokuserad på sitt butiksnät tidigare, men där har Apotea visat hur svenskarna vill ha det när det gäller logistiken samt att de har varit med och prispressat. Pär Svärdson är en mästare på det här.

LÄS OCKSÅ: Kartläggning: Möbelhandelns nya miljardjätte – här är nyckeltalen butik för butik 

Livsmedelsaktörerna på listan över Sveriges 200 största e-handlare räknas till endast fem stycken. Det innebär att det är den elfte största branschen på listan – åtminstone till antalet aktörer.

För omsättningen per handlare slår branschen dock de andra branscherna på fingrarna, med en snittomsättning på dryga miljarden för aktörerna i branschen. 

– Jag tror att det har att göra med hur strukturen av handlare ser ut. Tittar man på mat är utmaningarna så pass stora för att klara av e-handel så du behöver vara en stor aktör och pumpa in en hel del pengar, det gör att det är de största som tar sina andelar, säger Patrik Müller.

Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets. Foto: Pressbild

Samtidigt menar han att det är en bransch som har mycket större potential än vad den i dagsläget visar upp.

– Mat med e-handel ligger på någonstans runt fem procent. Man har inte hittat nycklarna för att svenskarna ska handla sin mat på nätet. Under pandemin var vi uppe och toppade när ungefär åtta procent av all mathandel skedde på nätet, men det har dalat tillbaka.

LÄS OCKSÅ: Unik kartläggning: Här är Sveriges 200 största e-handlare 2022 – ladda ner hela listan 

I övrigt lyfter Patrik Müller fram något som fick honom att höja på ögonbrynen gällande 200-listan.

– Det var inte vad som fanns på listan, utan vad som inte fanns. Jag hittade inte Intersport och XXL bland andra. Annars tycker jag att man hittar många som är duktiga på e-handel som också driver butik, så man får nog säga att kombinationen att driva e-handel och fysisk butik är det vinnande konceptet om man ska tro topp 200-listan, säger han.

Att varken XXL eller Intersport finns med på listan har att göra med att 200-listan utgår från företag vars huvudverksamhet är e-handel. Både XXL och Intersport har e-handel, men kärnverksamheten ligger i den fysiska butiken.

 

 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev