Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Bättre sökord lyfte Kronans Apotek: ”Kan ge intäkter och trafik i flera år framöver”

Publicerad: 27 februari 2020, 10:19

Kraftigt ökad nätförsäljning och trafik blev resultatet när Kronans Apotek vässade sin sökordsoptimering. Nu vill Kronan göra det ännu lättare för kunden att hitta vad den söker.


Ämnen i artikeln:

ApotekE-handelKronans ApotekDigitalisering

Läs mer: Utmaningen för apoteken – tio år efter omregleringen: ”Täljer inte guld med smörkniv”

I dag står nätförsäljningen för ungefär 5 procent av Apotek Kronans försäljning vilket är dubbelt så mycket som för två år sedan.

Enligt Hannes Hasselrot, e-handelschef på Kronan ligger satsningar på sökordsoptimering bakom ökningen.

Samtidigt ökade de organiska intäkterna från näthandeln med över 100 procent jämfört med föregående år.

Den bedriften vill Kronan göra om även i år. Under 2020 siktar man på att dubbla trafiken.

– I dag hittar folk oftast sina produkter genom att söka på Google och allt fler hämtar även ut sina recept online. Just därför är en framgångsrik sökordsoptimering nyckeln till framtida tillväxt för Kronans Apotek.

Fokus under 2020 ligger på att bredda utbudet av artiklar med rådgivning och sökoptimera produkt- och kategorisidor.

En rad förändringar görs även för att göra det enklare för kunden att hitta information och produkter.

– Det arbete som läggs ner där kan ge intäkter och trafik i flera år framöver. Till skillnad från en kampanj som slutar att prestera så fort den blir inaktuell, säger Hannes Hasselrot.

Hannes Hasselrot, e-handelschef, Kronans Apotek

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News