Digitala handelsplatser
Bara tre av tio e-handlare satsar utomlands: ”Borde våga lite mer”
Publicerad: 20 maj 2019, 12:31
Fyra av tio e-handlare har ingen utlandsförsäljning alls. Ytterligare tre av tio har en marginell försäljning. ”De är för dåliga på expansion geografiskt”, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson.
Den svenska e-handelsimporten omsätter 11,3 miljarder svenska kronor. Exporten däremot är blygsammare, den landade på någonstans mellan fem och nio miljarder kronor.
– Svenska e-handlare är för dåliga på expansion geografiskt, säger Arne Andersson till Market.
Enligt E-barometern Q1 2019 har fyra av tio e-handlare ingen utlandsförsäljning alls, tre av tio har en marginell försäljning som utgör högst några procent av omsättningen.
Bara en tredjedel säljer i betydande grad till utlandet.
– Där skulle svenska e-handlare kunna agera snabbare och våga lite mer, säger Arne Andersson.
Den globala e-handeln omsätter, enligt Emarketer, 20 000 miljarder kronor. Här finns pengar att hämta.
Många varumärken väljer att sälja via andra när de expanderar till nya marknader.
– Då har de inte så god kontroll. Det är bättre att ta större ansvar och börja sälja direkt till konsumenten även i andra länder, säger Arne Andersson.
Läs mer: Förvånande styrkebeskedet från hemelektronikhandeln – kraftig tillväxt online