Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Axfoods vd: E-handeln är fortfarande en förlustaffär för koncernen

Publicerad: 17 maj 2021, 13:07

Foto: Axfood

Dagens industri utser Axfood till veckans aktie tack vare ett starkt fjolår med kraftigt ökat resultat och en rörelsemarginal. Detta trots att e-handeln är en fortsatt förlustaffär för koncernen.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handelEkonomiAxfoodHemköpWillys

Pandemin har gjort att e-handeln har tagit ett enormt kliv, från 2,5 procent till 7 procent av den totala dagligvarumarknaden.

Inom Axfood är andelen uppe på hela 9 procent. Trots detta medger vd Klas Balkow att e-handeln är en tuff utmaning:

– E-handeln är fortfarande en förlustaffär, men trots den kostnaden har vi senaste åren ökat vinst och rörelsemarginal, säger han till Di.

På frågan om en ökad e-handel kommer att göra Axfood mer eller mindre lönsamt svarar han så här:

– Folk kommer i framtiden att använda alla kanalerna genom att ibland hämta mat via click and collect, fortsätta att handla fysiskt och ibland få maten hemkörd. Resultatet på sista raden bestäms av hur duktiga vi är inom alla områden.

Klas Balkow tycker att Axfood ligger bra till för fortsatt tillväxt och ökade marknadsandelar ”tack vare väl positionerade varumärken inom olika delar av dagligvarumarknaden”.

– Willys gynnas av lågpristrenden som fortfarande är stark och vi lägger mycket krut på utvecklingsprojekt, till exempel ett nytt automatiserat lager i Bålsta och ett nytt lager för frukt och grönt i Landskrona. Dessa satsningar stärker alla våra kedjor. Men till slut finns det ingen magi i det här utan det handlar om hårt arbete och att möta kunden på ett relevant sätt för att fortsätta ta marknadsandelar, säger han.

Han talar även om behovet av digitala investeringar.

– Digitalt är långt ifrån bara e-handel. Med den enorma transaktionsdata som vi har blir vi hela tiden mer datadrivna, vilket gör att vi kan ta kloka beslut kring det du möter i butikshyllan. Vi kan i realtid följa flödena och se en om en nyhet i butiken flyger eller inte. Även transportsystemet gynnas av digitaliseringen med effektivare transporter från lager till butik. Det är bra både för vår ekonomi och för miljön.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News