Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Axfoods recept – efter Apohems skakiga inledning: ”Bygga upp varumärket”

Publicerad: 6 februari 2019, 08:50

Apohem har haft en minst sagt turbulent start. Nu signalerar ägaren Axfood en offensiv. ”Vi ska utveckla det här” säger vd Klas Balkow till Market.


Ämnen i artikeln:

ApotekE-handelAxfoodApohem

Läs mer: Nu är Apohem redo att utmana på allvar – får grönt ljus för att sälja receptbelagt

Axfoods delägda nätapotek Apohem och startade i början av 2018 men det drygt första året har kantats av utmaningar.

Här är två uppmärksammade händelser:

■ Henrik Patzer hoppade av som vd – två månader efter lanseringen.
■ Och i november drabbades Apohem av ett tillfälligt förbud att sälja läkemedel.

– Apohem har haft grus i maskineriet men nu är vi jätteglada över att bolaget har alla tillstånd och är igång och kan ta emot kunder som ett fullskaligt nätapotek, säger Klas Balkow i en exklusiv intervju med Market i samband med presentationen av Axfoods bokslutskommuniké.

Market har tidigare berättat att Gymgrossistens förre vd Gustav Hasselgren tillträder som vd för Apohem 1 mars.

Läs mer: Efter turbulensen – han ska leda Axfoods nätapotek: ”Planen är att bli bäst”

Men det är inte den enda offensiva åtgärden som Axfood vidtar för att få fart på Apohem.

– Vi ska utveckla Apohem genom att utöka sortimentet, bygga upp varumärket och jobba med bolaget i våra befintliga kanaler så att det kan ta fart.

Axfood har via de två dagligvarukedjorna Willys och Hemköp fyra miljoner kunder i sina lojalitetsprogram.

– I ett första steg kommer vi givetvis att erbjuda Apohem genom de kanalerna, säger Klas Balkow.

Läs mer: Bara två månader efter lanseringen – Apohem byter vd: ”Olika syn på framtiden”

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ApotekE-handelAxfoodApohem

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News