Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Andelen svenskar som handlade julmaten online fördubblades

Publicerad: 28 januari 2021, 06:50

Foto: Stefan Jerrevång

E-handeln växte med 50 procent i december, visar färska siffror från Postnord. Andelen som handlade mat online fördubblades från året innan.


Ämnen i artikeln:

E-handelJulhandelPostnord

I november sa rekordmånga svenskar, 85 procent, att de e-handlat. Andelen låg kvar på samma nivå under december.

Det visar E-barometern för december. Resultatet bygger på konsumentundersökningar som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Postnord.

Förutom att det var fler som e-handlade så spenderade de samtidigt ett högre belopp.

E-handeln växte med 50 procent jämfört med samma månad 2019.

De flesta köpte kläder och skor (47 procent) följt av skönhet och hälsa (43 procent).

Andelen som köpt mat online växte mest – från tolv till 24 procent. Alltså en fördubbling från 2019.

– Dagligvarorna har under hela året varit en av de varukategorier som växt kraftigast på nätet. I december kunde vi se att oron för virussmitta nådde sin topp, vilket innebar att folk stannade hemma och undvek mataffärer såväl som andra affärer. Till det kan man lägga en effekt av att väldigt få lämnade Sverige, vilket annars är relativt sett vanligt under december, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handelJulhandelPostnord

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News