Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Amazons drag tvingar jättarna till nya allianser

Publicerad: 10 april 2018, 07:19

Globala matkedjor och asiatiska nätjättar slår sig samman för att ge varandra draghjälp. Trenden är tydlig – och bakom finns en gemensam faktor. ”Amazons köp av Whole Foods Market har fått de stora aktörerna att agera”, säger David Hallgren, Business Sweden i Peking.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorLivsmedelE-handelDigitaliseringWalmartAlibaba

På kort tid har tre samarbeten mellan globala matkedjor och asiatiska nätaktörer presenterats.

Walmart, världens största kedja, startar samarbete med japanska Rakuten. Företagen ska senare i år lansera e-handel med mat i Japan.

Franska Carrefour drar igång en omstrukturering med en mångmiljardsatsning på e-handel tillsammans med kinesiska Tencent.

Och amerikanska Kroger planerar samarbete med kinesiska nätgiganten Alibaba.

Gemensamt är att alla vill öka online, men konkurrensen ökar på nätet. För de amerikanska jättarna är Amazon ett allt större hot samtidigt som de asiatiska nätgiganterna vill sälja mer mat på sina plattformar.

– De kinesiska aktörerna, främst Alibaba, JD.com och Tencent, har ett tydligt fokus på att utveckla just dagligvaruhandeln. I Kina ökar näthandeln med mat snabbt, samtidigt som de fysiska butikerna har en viktig roll för såväl konsumenterna som logistiken, säger David Hallgren, trade commissioner hos Business Sweden i Peking.

– Därför driver Alibaba omnikanalkonceptet ”New retail” för att integrera de fysiska butikerna och näthandeln, säger han.

Läs mer: Globala samarbeten har flera fördelar – men ställer extrema krav på parterna

De nya allianserna bygger på att utnyttja varandras styrkor:

■ Matkedjorna har retailkunnandet och varorna.
■ Nätgiganterna har den digitala infrastrukturen, besöksströmmarna och kunskapen om köpmönster online.
■ Nätföretagen kan bidra med tekniska lösningar på kedjornas hemmaplaner – och samtidigt öppna för ökad försäljning på de asiatiska jättemarknaderna.

Svensk Handels chefsekonom, Johan Davidson, räknar med fler liknande samarbeten framöver.

Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, ser en tydlig katalysator bakom trenden: Amazons kliv in i fysisk dagligvaruhandel.

– Köpet av Whole Foods Market var startskottet till de stora samarbeten vi nu ser.

Vad vill parterna uppnå?

– Nätjättarna behöver utlämningsställen, logistik och lokal närvaro. Mataktörerna behöver fungerande och välkända plattformar som genererar kundströmmar och kan marknadsföras effektivt. Storskalighet och snabbhet blir allt viktigare, därför är dessa samarbeten inte så förvånande. Sedan kan det också vara ett sätt att etablera sig på nya geografiska marknader, säger Johan Davidson, som är säker:

– Det kommer fler, liknande samarbeten.

Fyra drivkrafter bakom handelsjättarnas allianser

Bakom de nya allianserna ligger fyra faktorer, till stor del en jakt för att möta den ökande konkurrensen från Amazon:

■ Storskalighet
■ Effektiv logistik
■ Fysisk, lokal närvaro
■ Nya marknader

Matjättarnas asiatiska samarbeten

Amerikanska Walmart, världens största kedja, startar samarbete med japanska Rakuten. Företagen ska senare i år lansera en gemensam modell för e-handel med mat i Japan under namnet Rakuten Seiyu Netsuper. Den digitala matbutiken kommer att erbjuda ett komplett sortiment, preparerade varor som färdigskurna frukter och grönsaker tillsammans med färsk färdigmat. Alliansen omfattar också samarbete kring digitala tjänsten Rakuten Kobo som gör det möjligt för Walmart att sälja ljud- och e-böcker tillsammans med Rakutens läsplattor i sina butiker i USA.

Franska Carrefour drar igång en stor omstrukturering med en mångmiljardsatsning på e-handel tillsammans med kinesiska Tencent. Den franska jätten ska investera 2,8 miljarder euro under de närmaste fem åren – en satsning för att möta Amazon och få bättre fart på kedjans stormarknader i Kina. De digitala satsningarna får konsekvenser i Carrefours fysiska verksamhet. Kedjan ska spara två miljarder euro och vd Alexandre Bompard har meddelat att 2 400 tjänster kapas på huvudkontoret, 273 före detta Dia-butiker ska säljas och att ytorna i Carrefours hypermarkets ska minskas.

Amerikanska Kroger planerar samarbete med kinesiska nätgiganten Alibaba. Också här handlar det om att möta Amazon, samarbetet beskrivs som ”Krogers djärvaste steg hittills” och ska hjälpa kedjan att sälja mer specialvaror online. Från det andra hållet vill Alibaba komma in djupare på den amerikanska marknaden genom samarbete i stället för via en översatt sajt och får genom Kroger tillgång till ett fysiskt butiksnät. För Kroger ger samarbetet också tillgång till Alibaba Pay och Alibabas AI-teknik, som öppnar möjligheter för kassalösa butiker av samma typ som Amazon Go.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News