Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

Amazon öppnar fysisk klädbutik – algoritmer ger kunden råd om plagg att prova

Publicerad: 21 januari 2022, 08:47

Amazon öppnar en fysisk klädbutik i Los Angeles, USA. Butiken kommer att använda algoritmer som ger kunderna råd om vad de ska prova.

Ämnen i artikeln:

AmazonModeDigitalisering

Helen Preutz (tjänstledig)

helen.preutz@bonniernews.se


I år planerar e-handelsgiganten Amazon att lansera Amazon Style vilket blir e-handlarens första klädbutik, skriver brittiska Charged Retail. Den cirka 3000 kvadratmeter stora butiken som kommer att ligga nära Los Angeles dignar av digitala inslag som ska hjälpa kunden att hitta rätt plagg beroende på smak och plånbok.

Redan vid ingången har kunden möjlighet att ange sina stilpreferenser. Väl inne i butiken
kommer plaggen att hänga på galgar som i en vanlig butik. Men för att prova rätt färg och storlek måste kunden skanna en Amazon-kod med sin telefon och placeras i en virtuell kö till provrummen.

Om kunden i förväg valt ut plagg att prova har personalen redan hängt fram de utvalda plaggen samt andra plagg som genererats fram med hjälp av algoritmer när provrummet låses upp via kundens telefon.

Provrummen är även utrustade med pekskärmar där kunden får tips om ytterligare plagg att prova.

Även vid kassorna ska ny teknologi i form av Amazons biometriska system ”Amazon One” som låter kunden skanna sin handflata vid betalning.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev