Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala handelsplatser

18 handelsprofiler: Så minns vi 2020 – corona, krisplaner och kreativa lösningar

Publicerad: 28 december 2020, 07:00

Corona-hälsning, videomöten, Amazons ankomst, succéer, kriser, konkurser och en rekordsnabb utveckling av e-handeln. Det är några av de saker som har präglat året. Här lyfter 18 profiler i och runt detaljhandeln fram hur de kommer att minnas detaljhandelsåret 2020.


Ämnen i artikeln:

E-handelDigitaliseringDetaljhandelnCorona

Charlotte Nordén, vd, Cellbes

– Covid-19, Tegnell, hemester, krispaket, handsprit, besökstapp, e-handel, avstånd, hemarbete, coronahälsning, korttidsarbete, Trump, Biden, förbud, smittspridning, strejkvarsel, omtanke, sko- & klädskatt, restriktioner, teamsmöten, Brexit, digitalisering, Tiktok, intensivvård, nedstängning, allmänna råd, mysplagg, friluftsliv, riskgrupp och mycket mer. En stor del av året har präglats av denna grymma pandemi, men med vaccin på gång ser jag fram emot ett mycket mer positivt 2021.

Susanne Ehnbåge, vd, Lindex

– 2020 har onekligen varit ett turbulent år i många avseenden. En period hade vi stängda butiker på 15 av 18 marknader men vi växlade upp e-handeln starkt och därigenom förbättrade vårt resultat under årets första nio månader.
Det vi tar med oss är alla engagerade medarbetares vilja att göra skillnad och flexibilitet i denna föränderliga värld. Vikten av en gemensam kompass, tydlig riktning, tätare avstämning av ändrade förutsättningar och nya beslut. Vi har aldrig förr arbetat så krossfunktionellt och åstadkommit så mycket på så kort tid. Det är med stolthet jag tittar tillbaka på ett extraordinärt 2020.

Peder Apelgren, chef för digital handel och utveckling, Clas Ohlson

– Det finns ju olika sätt att uttrycka det, men det är väl passande att påstå att det enda vi vet är att vi ingenting vet. Att vi skulle få se ökad e-handel, nya kundgrupper i e-handeln och ökade krav på leveransalternativ och service hade vi gissat, men ingen kunde nog förutse hur snabbt allt detta skulle accelerera under pandemin. Det har varit extremt snabba förändringar i kundbeteenden och jag är stolt när jag ser tillbaka hur snabbt vi som organisation har anpassat oss och parerat efter ständigt nya förutsättningar.

Jonas Pelz, grundare, Grandpa

– Heaven: Den enorma kraft vi sett i form av kreativa idéer, lösningar och snabba omställningar för att möjliggöra försäljning. På Grandpa ställde personalen upp och levererade en aldrig sinande energi. Nånstans i allt elände så hittade vi en fin sammanhållning i bolaget Vår personal har betytt allt under den här perioden! Det låter konstigt och kanske förmätet men det har nånstans varit lite kul att jobba under den här pressen. På "Heaven-kontot" ligger även den enorma ökning vi har sett online nu under hösten.

– Hell: Under våren, när allt var nattsvart, försvann ju alla behov av att köpa kläder och accessoarer, både online och i fysiska butiker. Alla turister som är viktiga för juli-, och augustiförsäljningen uteblev.
Till "Hell-kontot" får vi nog också tillföra den enorma möda som behövts läggas på att få stöd från staten men som i slutändan faktiskt inte hjälpt till särskilt mycket. Vi saknar krafttag och mer riktade stöd. Dessutom mindre byråkrati. 
Andra vågen blev också en riktig käftsmäll eftersom vi hade en fin utveckling under september och oktober.

Karin Eriksson, vd, Mestergruppen Sverige

– 2020 blir ett av de år jag allra starkast kommer att minnas från min detaljhandelskarriär. Ett år som startade med att skaka om hela handeln, även oss. Nödbromsar som drogs i, krisplaner som aktiverades, för att redan några veckor in i pandemin totalt förändras. Vi blev snabbt en av få branscher inom handeln där försäljningen fullkomligt exploderade. Människor som beordrades att arbeta hemma började renovera sina hus och lägenheter. Man fick både ekonomi och fritid att ta tag i sina byggprojekt när resor ställdes in. Vi kan se tillbaka på ett av de försäljningsmässigt mest framgångsrika åren i vår historia. Mitt under pandemin fusionerade vi två stora bolag. Vi dubblerade antalet butiker och skapade en helt ny organisation med nya team på huvudkontoret utan att en enda gång träffas fysiskt. Ett mycket speciellt år!

Moon-Suck Song, vd, Panagora

– Det var slående hur första vågen i Asien under Q1 slog så hårt på våra kunders försäljning dit och hur det även påverkade våra kunder som har tillverkning där. Det blev en "attack" från två håll. Sedan under Q2 när det kom till Europa hände egentligen samma sak. Det var problem att skicka till vissa länder i EU från exempelvis Sverige. Men samtidigt växt Asien igen så det kompenserade ett tapp i Europa. Sedan under Q3 när det kom kraftigt till USA så minskade igen en marknad i alla kanaler. Nu under Q4 när vi har gått jorden runt kom en andra våg och nu slår det lite överallt och påverkar åter konsumtionsbeteendet att fler måste handla på nätet.

David Fock, global produktchef, Klarna

– Det här året har varit otroligt händelserikt för Klarna. Vi har släppt en rad nya efterlängtade produkter och tjänster som prisbevakning, inspirationslistor och sparkonton. Vi har tagit steget från betalleverantör till shoppingplattform. Vi har också tagit det hajpade fenomenet liveshopping till nästa nivå och lanserat en egen livesänd modeshow i Klarna-appen.
Klarna nådde under året även en värdering på drygt tio miljarder dollar, vilket är väldigt roligt och visar att konsumenterna uppskattar våra produkter.
Ingen 2020-summering utan corona-kommentar. För att se det här märkliga året från den ljusa sidan så kan jag konstatera att vi har välkomnat en äldre målgrupp som Klarna-användare som har hittat till oss och lärt sig e-handel på grund av restriktionerna.

Maria Edsman, vd, Bokhandelsgruppen

– Jag kommer att minnas 2020 som ett omvälvande år, men också som ett år där vi har lyckats bevisa vår styrka. Pandemins påverkan på olika detaljhandelssegment har haft stor spännvidd, men gemensamt är att den digitala omställningen har accelererat. Amazon har klivit in på den svenska marknaden. Bokhandelsgruppen har klarat av att hantera både osäkerhet och skiftande förutsättningar samt har haft fokus på våra medarbetares och kunders säkerhet. Vi har visat att vårt erbjudande står starkt och att våra kunder är lojala även när det blåser.

Arne Andersson, e-handelsspecialist, Postnord

– Det jag övergripande kommer att minnas från 2020 är "tack och lov för att vi har e-handel. Hur skulle vi annars ha klarat av grundläggande behov av medicin och matleveranser under pandemin?
Vad jag mer kommer att minnas är den äldre målgruppens inträde i den digital världen. Det är svårt att lära gamla hundar sitta men när man väl blir tvungen så har den målgruppen tyckt att det var rätt enkelt och bekvämt.
Vi har också sett det stora, stora genombrottet för hemleveranser och inte minst att vi konsumenter vågar begära "ställ det utanför dörren" (och litar på att ingen snor det). 
Sista milen-logistik har förändrats i grunden under pandemin.

Stefan Fragner, vd, Skincity

– Detta uttryck tycker jag sammanfattar 2020: ”Expect the unexpected”. När omvärlden och externa faktorer, som man inte själv kan styra över, plötsligt ändrar förutsättningarna gäller det att ha ett starkt syfte – ett ”purpose” – med sin business.
 Men även om man har ett starkt syfte, kan ett förändrat marknadsläge påverka affären så pass negativt att enbart syftet inte räcker. Då är nyckeln att företaget har en stor förändringsbenägenhet och att man är innovativ – att man vågar börja göra annorlunda.
Om man ska se något positivt för detaljhandeln i år, är det att man vågade göra nya saker – saker som gav företagen en skjuts flera år framåt i tiden och antagligen har gjort dem starkare än före pandemin.

Patrik Müller, e-handelsexpert, Nets

– 2020 minns jag som året då vi klev in i en tidsmaskin och teleporterades två digitaliseringsår framåt i tiden på ett par månader. Vårt corona-karantränande innebar att vi ännu mer vände oss från de redan hårt pressade fysiska butikerna till näthandeln. En hel del äldre mer eller mindre tvingades göra sina första mat- och medicinköp på nätet och e-handeln blev plötsligt en essentiell funktion för samhället. De butiker som tidigt satsat på omnikanal kunde nu skörda frukterna medan de som sett e-handeln som en sidosyssla fick starta sitt corona-maratonlopp med en spurt. Jag är imponerad över hur många som ändå klarade att snabbt ställa om sin verksamhet. Ta hand om er, alla ni som kämpar i handeln – i butik och på nätet.

Nina Lindvall, vd, Interflora

– I den mörkaste av de mörkaste pandemistunder har Sverige visat på mer medmänsklighet för varandra och för sjukvården än på mycket länge. Det har starkt påverkat vår verksamhet och vårt uppdrag som en av Sveriges främsta känsloförmedlare, där vår produkt blev budbäraren för detta. Det ger mig hopp om att de mänskliga värden och kontakterna har en större betydelse för verksamheter än vi ibland ger sken av i en mycket digital värld.
Vi som online- och detaljhandelsföretag hade aldrig kunnat hantera en sådan extrem försäljningsökning utan en stabil och välutvecklad digital infrastruktur med möjlighet att utveckla denna miljö simultant utifrån kundens behov. Agilt ledarskap och snabba beslut har krävts både på teamnivå och i vårt butiksnätverk som en förutsättning för att klara av att driva verksamheten framåt.

Peter Rimbäck, vd, Cervera

– 2020 har varit ett annorlunda men framgångsrikt år. Vi har under året lyckats accelerera vår omställning till en modern, digital och datadriven aktör. Vår e-handel har sedan i mars tredubblats mot föregående år och våra jämförbara butiker har samtidigt ökat med över 10 procent. Vi har lanserat vår nya kundklubb, och löpande säkerställt rätt fingertoppskänsla i kommunikationen med våra kunder. Jag vill ge en eloge till alla medarbetare som har gjort en beundransvärd kämpainsats under året. Tillsammans har vi stärkt vårt kunderbjudande och samtidigt tagit ansvar för våra kunders säkerhet under pandemin.

Kristina Lindhe, vd, Lexington

– Jag kommer att minnas 2020 som ett omtumlande år, vem kunde ana i början av året vad som skulle ske? Covid-19 har så oerhört många negativa och fruktansvärda konsekvenser, både för enskilda människor och för företag. Det är hemskt och väldigt tråkigt.  Samtidigt har vi tvingats lära oss nya saker snabbt, se nya möjligheter och utveckla dem till något positivt. En hel del bra saker har kommit ur den här pandemin, till nytta på lång sikt, dock till ett väldigt högt mänskligt pris.

Magnus Ohlsson, vd, We hunt for heads

– 2020 var året när den stora accelerationen rammade detaljhandeln och utvecklingen snabbspolades vad gäller e-handelns utveckling. De redan svaga slogs ut och de starka har i flera fall kunnat manövrera och passat på att fatta tuffa beslut som till exempel avveckling av butiker som också kommer att fortsätta in på kommande år. Nästan ingen har blivit opåverkad av pandemin, man har antingen blivit drabbad eller dopad. Det betyder att ytterligare omställning är att vänta när pandemin klingar av.

Fredrik Palm, vd Desenio

– 2020 var ett år där detaljhandelns normala säsongsmönster stördes kraftigt av covid-19. I vissa fall förstördes omsättningen och i andra fall handlade det om positiv störning i form av ökad efterfrågan. Det senare gällde generellt e-handeln som hittade många nya kundgrupper och inom vissa branscher tog flera års kliv på några veckor. Jag kommer att komma ihåg 2020 som året då Folkhälsomyndigheten marknadsförde e-handelsbranschen, vilket känns helt unikt och något jag hoppas de inte ska behöva göra igen.

Charlotte Högberg, kommunikationschef, Kappahl

– 2020 var året vi alla ställdes inför stora prövningar, på jobbet och ute i samhället. Vi på Kappahl har på riktigt lärt oss vilken fantastisk organisation vi arbetar i. Med stor samlad drivkraft och stort engagemang har vi tillsammans agerat snabbt och hittat fungerande lösningar. Samtidigt som vi hanterat de oväntade utmaningarna har vi fortsatt bygga ett starkt Kappahl, som snart står redo för fortsatt tillväxt.

Lars Palmgren, vd, SGN Sport Sverige

– Jag ser 2020 som året då människan stannade upp, tänkte till och återgick till en viss form av ”basic mode” i sina värderingar vilket direkt fick en spegling inom detaljhandelns

konsumtion. Man har tydligt värnat om sina lokala butiker och insett att om det inte handlas i dessa så är de borta i morgon. Man har upplevt äventyren och naturen i sin direkta omgivning och man har värderat cykeln som transportmedel likt aldrig tidigare vilket summerat har gynnat den lokala sporthandeln. Jag vill lyfta alla medarbetare på kontoret och alla butiker (ägare och medarbetare) ute i landet som under detta år verkligen har lyft på alla stenar, lagt ned åtskilliga extra timmar, varit pragmatiska och absolut satt den trygga och serviceinriktade kundupplevelsen i förarsätet. Det är tack vare detta arbete och engagemang som butiksbeståndet är intakt och vi är redo för 2021 på bästa vis.

Läs mer: Handeln har talat: Här är de viktigaste frågorna i branschen 2021

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News