Få hela storyn
Starta din prenumeration
I takt med digitaliseringens framfart blir näthandeln en viktigare del av detaljhandeln. Market rapporterar och bevakar e-handeln.
Digitala handelsplatser
Förenklade regler för byggnation av Attefallshus har gynnat e-handlaren Polhus. Trots ökade virkespriser och stigande inflation siktar bolaget på att fördubbla omsättningen under 2022.
Digitala handelsplatser
Många e-handlare tar sig själva på för stort allvar. Det menar Wilhelm Sporrong, tidigare vd för Webhallen och numera egenföretagare med bolaget Gamifiera. ”För 15 år sedan ville kunden att nätbutiken skulle se ut som Försäkringskassan för det kändes tryggt. Men ingen är rädd för att handla online längre”, säger han.
Digitala handelsplatser
Biljetterna inför årets D-Congress är nu slutsålda. Temat på årets program är e-handel som underhållning. ”Vi måste bli bättre på att skapa äkta engagemang hos våra kunder”, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel.
Digitala handelsplatser
Den nedåtgående trenden för e-handeln tycks fortsätta. Under mars månad föll omsättningen med 17 procent jämfört med samma period 2021, visar Svensk Handels e-handelsindikator.
Digitala handelsplatser
Större och kanske bättre än någonsin. Här berättar Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel, varför du bör besöka årets version av D-Congress med ett ovanligt underhållande tema.
Digitala handelsplatser
H&M har börjat sälja externa varumärken på sin e-handel i Sverige och Tyskland. Market har pratat med tre experter om vad satsningen innebär. ”Det här är ett sätt för dem att på lång sikt ta upp kampen med en aktör som Zalando”, säger Emma Hernell, vd för HUI.
Digitala handelsplatser
H&M har börjat sälja externa varumärken i Sverige och Tyskland. ”Vi har en förhoppning att kunna addera fler marknader successivt och även kunna erbjuda lokala varumärken”, säger Laura Mendez Blanco på H&M:s pressavdelning.
Digitala handelsplatser
E-handeln rusar vidare och beräknas stå för hälften av kommersen framöver. Men samtidigt betonas också vikten av att gifta kanalerna med varandra och skapa en bättre kundresa. Det spår tio nyckelpersoner hos lika många tunga retailaktörer i en stor enkät som Market har genomfört. Här ger de en unik inblick i sina planer, fokusområden och prognoser för e-handeln – nu och i framtiden.
Digitala handelsplatser
Zalando presenterade sitt bokslut för 2021 i går och enligt den nytillträdda Nordenchefen, Joanna Hummel, levererar Norden en stark tillväxt. ”Vi är en plattform för förändring som vågar utmana branschen för att driva digitalisering”, säger hon om sin nya arbetsplats.
Digitala handelsplatser
Rusta gör sig redo för en bredare e-handelssatsning. Nu pågår det tekniska arbetet för att förbereda lanseringen ut mot kund. ”Det kommer synas fram till sommaren”, säger e-handelschefen Per Wennerström.
Digitala handelsplatser
”E-handeln tar en paus och återkommer med ett bättre erbjudande.” Så har det stått på Dollarstores hemsida sedan hösten 2020. Snart kan pausen vara slut. ”Det närmar sig nu”, säger vd Thomas Jellum till Market.
Digitala handelsplatser
Medan shopping i sociala medier är vardagsmat för kinesiska och amerikanska konsumenter befinner sig fenomenet ännu i sin linda här i Sverige. Men potentialen är stor, inte minst för mindre handlare, som ofta har en nära relation med sina följare, tror Sara Öhman, konsult inom datadriven marknadsföring och kommunikation. Här reder hon ut begreppen och ger sina bästa råd till svenska handlare.
Trender
E-handel och lågpris är en erkänt svår kombination. Trots det har allt fler lågprisaktörer doppat tårna i de digitala säljkanalerna. Är det en bra idé eller borde de hålla sig till den fysiska butiksvärlden? Market har intervjuat både experter och branschföreträdare om:
✓ Lågpriskedjornas olika vägval.
✓ Julas väg till en blomstrande e-handel.
✓ Kundernas digitala krav på lågprishandeln efter pandemin.
✓ Experternas råd: Så kan lågpris bli lyckat online.
✓ Prognosen för framtiden.
Digitala handelsplatser
Rustas e-handel växer snabbt – med hög lönsamhet. Nu står lågprisjätten inför en större digital satsning, med ett bredare sortiment och lansering av e-handeln utanför Sverige.
Kartläggning
Tillväxten bland landets 200 största e-handelsbolag har exploderat. Det visar Markets nya kartläggning. Här kan du läsa allt om försäljningsutvecklingen pandemiåret 2020:
✓ Ladda ner tabellen med hela 200-listan.
✓ Bolagen som sprängde miljardvallen.
✓ Raketlyften för Bianca Ingrosso, Mathem – och Media Markt.
✓ Nätbutikerna som gick mot strömmen – och tappade omsättning.
✓ Hajpade uppstickarna som närmar sig toppen.
Säkerhet
Caia Cosmetics julkalender har utlöst en storm av kritik mot företaget och mot Bianca Ingrosso – som snabbt var ute och kommenterade ilskan i sociala medier. Market har låtit experterna Emma Blom och Jeanette Fors-Andrée granska krishanteringen. Här är deras kommentarer om:
✓ Faktorn som gör situationen exceptionell.
✓ Vikten av att skilja på kritik och hot.
✓ Influerarnas svaga punkt.
✓ Tillfällena då ska du inte svara.
✓ Vad Caia och Bianca Ingrosso gjorde helt rätt.
Digitala handelsplatser
Stand Studio har lanserat en ny e-handel som inspirerats av sociala medier. Förhoppningen är att den ska ge besökaren utforskarglädje. ”Det är även en plattform som passar vår ambition med att börja sälja globalt framöver” säger grundare och kreativ chef Nellie Kamras.