Cityhandel
Rekordmånga stadskärnor deltar i unik kampanj: ”Kraftfullt”
Publicerad: 3 maj 2023, 12:19
Foto: Pressbild
Invånarnas betydelse för stadskärnornas är av högsta betydelse, det menar 52 svenska städer som tillsammans har slutit upp i en unik kampanj kallad ”Ingen puls utan din”.
Ämnen i artikeln:
DetaljhandelnKampanjen är en nationell upplysningskampanj som ska belysa vikten av människors närvaro i de svenska stadskärnorna.
LÄS OCKSÅ: Lyko skyltar med konkurrenternas priser – på sin sajt: ”Vill bygga en stark kundrelation”
Det är organisationen Svenska Stadskärnor som står bakom kampanjen, och året deltagande är rekordstort. Hela 52 städer är delaktiga i initiativet.
– Att så många städer sluter upp för den här frågan är kraftfullt. Tillsammans kan vi skapa ett gemensamt fokus på en fråga som är viktig i alla städer i hela landet, säger Svenska Stadskärnors vd Björn Bergman i ett uttalande.
I 2023 års kampanj ligger fokuset på människorna, de som gör stadskärnorna till en plats full av liv. Kampanjen är framtagen tillsammans med byrån We dig it och ska både hylla och tacka stadskärnornas invånare och besökare.
– Bakom varje verksamhet finns det alltid någon som brinner för sitt jobb och mötet med dig. Det här är något som vi tror ofta tas för givet, att en ort automatiskt är en plats full av liv. Men utan människor och engagemang finns det heller ingen stadskärna, säger Hanna Andersson, näringslivsutvecklare tillväxt och attraktivitet i Gällivare kommun, i en kommentar.
Lasse Westin är centrumutvecklare i Falun, han lyfter ett antal anledningar att besöka din lokala stadskärna.
– Att handla lokalt är att handla hållbart, som alla kan vara med och påverka i olika grad. Och de positiva effekterna är många. För vad sägs om fler arbeten, ökade skatteintäkter, större trygghet och en fortsatt levande atmosfär? Det finns alla skäl i världen att älska och fortsätta besöka din stadskärna.
LÄS OCKSÅ: Hon ska ena blågula Ikea – när Sverigebilden svärtas: ”Vi är förstås inte immuna”