Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Cityhandel

40 städer i gemensam kampanj – vill få konsumenterna medvetna om sina val

Publicerad: 9 november 2021, 07:08

Ingen puls utan din är namnet på kampanjen.

Ingen puls utan din. Det slår 40 städer fast i en ny upplysningskampanj. ”Problemet är att kunden ofta inte är medveten om hur deras val faktiskt påverkar deras egen närmiljö på sikt”, säger Marie Strinnholm, ägare till butiken Popolino i Malmö


Det var faktiskt hos Marie Strinnholm som idén till kampanjen föddes. 

– Problemet är att kunden ofta inte är medveten om hur deras val faktiskt påverkar deras egen närmiljö på sikt, när de klickar hem en vara från ett annat land. Att det till exempel innebär färre arbetstillfällen och missade skatteintäkter, som bland annat går till vår välfärd. Jag önskade en informativ kampanj som skulle upplysa och skapa medvetenhet, utan att skriva någon på näsan, säger hon i en kommentar. 

Hon tog kontakt med Malmö citysamverkan för att ventilera sina tankar. Idéerna togs sedan vidare till ett nationellt nätverk för cityorganisationer där en arbetsgrupp tillsattes för att utforma kampanjen. 

– I arbetsgruppen har vi haft fokus på att lyfta ett ganska så komplext ämne och göra det mer lättillgängligt just kring varför det är viktigt att värna sin lokala plats. Pandemin har åter satt det lokala i fokus och vi upplever att det finns en större öppenhet bland människor att ta till sig effekterna kring val av konsumtion, säger Pia Sandin, vd för Malmö citysamverkan, och Lisa Thörn, vd för Uppsala citysamverkan, i ett gemensamt uttalande. 

Kampanjen går under namnet Ingen puls utan din. Syftet med insatt är att på ett engagerande sätt förtydliga vilket ansvar och vilken påverkan vi som konsumenter har på våra stadskärnor. 

Det handlar inte bara om handel utan även om mat, tjänster och upplevelser. 

– När vi nu är drygt 40 städer som anslutit oss hittills, så hoppas vi att kampanjen ska få bra genomslagskraft och få folk att tänka till och bidra till en hållbar och långsiktig förändring, säger Pia Sandin och Lisa Thörn. 

WSP har bidragit med relevanta fakta till kampanjen som enkelt ska förklara vad lokal konsumtion innebär i form av till exempel skatteintäntker, arbetstillfällen och miljöpåverkan. 

– Vi på WSP är vana vid att arbeta med nationell statistik, men det var en utmaning att få fram underlag för just stadskärnornas påverkan/effekt. Nu när vi lyckats extrahera dessa data ser vi tydligt sambanden mellan städers utveckling och konsumenters val, säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef på WSP. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev