Cityhandel är en viktig arena för detaljhandeln. Market rapporterar om det senaste inom detaljhandeln i Sveriges stadskärnor.
Cityhandel
Just nu sänds Musikhjälpen från Kungstorget i Göteborg. Cityhandeln hoppas att det ska ge extra drag under slutspurten av julhandeln. ”Ytterligare en anledning att besöka stadskärnan”, säger Lena Dalerup, vd för Innerstaden Göteborg.
Cityhandel
Outdoormärket Patagonia öppnar sin första butik i Sverige och Skandinavien. Adressen är Kungsgatan 1 i Stockholm. ”Jag tror det är många som kommer att uppskatta att de väljer att öppna en fysisk butik”, säger Sofie Borg Landqvist, chef handel på Vasakronan.
Cityhandel
Förra året fick Stockholmshandeln revansch. Trots att pandemin fortfarande var ett faktum ökade sällanköpshandeln med 9 procent – en tillväxt inte skådad sedan 90-talet, enligt Handelsfakta. ”Det är tydligt att det funnits ett sug efter att gå ut på stan och träffas i det offentliga rummet”, säger Monica Bruvik, vd på City i Samverkan.
Cityhandel
H&M stänger sin butik i Kvarnengallerian i Katrineholm tillfälligt – för att komma tillbaka starkare. ”Vi vill erbjuda våra kunder den bästa möjliga shoppingupplevelsen och ha dem i centrum i allt vi gör”, säger presskontakt Laura Mendez Blanco.
Cityhandel
Kappahl blir nästa aktör som väljer bort centrala Eskilstuna för att koncentrera verksamheten till externa Tuna Park. ”Handeln i city har minskat de senaste sex åren”, säger kommunikatör Mikaela Månsson.
Etablering
Kosmetikkedjan Kicks flyttar fyra av sina butiker till nya lokaler. Det rör sig om tre Stockholmsbutiker och en butik i Kiruna. ”Fortsätter att investera i vår marknadsposition”.
Etablering
Svenssons i Lammhult laddar för öppning. När Butiken i centrala Stockholm flyttar till ny adress femdubblas ytan. ”Det ger oss möjlighet att visa upp sortimentet på ett bättre sätt”, säger Bank Bergström, vd för ägaren Nordic Nest.
Cityhandel
Musikhjälpen återvänder till Göteborg. 12-18 december sänds radio och tv dygnet runt från en glasbur på Kungstorget i centrala Göteborg. ”Ett fantastiskt evenemang”, säger Peter Grönberg, vd för Göteborg & Co.
Cityhandel
Sveriges kanske äldsta skobutik fick nytt liv – fem över tolv. Nu berättar företagaren om räddningsaktionen och planerna. ”Målet är att bli en ännu större destination”, säger Torbjörn Windahl.
Säkerhet
Helsingborg har hyllats för sitt arbete i riktning mot en älskad stadskärna och fick i år utmärkelsen Årets stadskärna. Samtidigt brottas staden med ökande kriminalitet. Nu kräver Svensk Handel nya strategier för att stävja otryggheten i staden.
Cityhandel
Stora infrastrukturprojekt och ökad kriminalitet skapar utmaningar för handeln i centrala Göteborg. Det pekar Svensk Handel på i en ny rapport och kräver åtgärder från politiskt håll.
Cityhandel
Pia Sandin från Malmö vinner utmärkelsen Årets Centrumutvecklare. ”Pia har jobbat länge inom vårt område och är en stor inspiration för många”, säger Marlene Hassel, som är ordförande i Sveriges centrum- och platsutvecklare och jurymedlem.
Cityhandel
Besökarna är tillbaka i centrala Stockholm. Det konstater City i samverkan. Hittills under maj månad har besöksflödena på paradgatan Drottninggatan varit sex procent högre än samma period 2019, det vill säga innan pandemin.
Cityhandel
Är svällande externhandelsplatser skälet till att stadskärnor utarmas? Kan kommunerna göra något åt det – eller är det redan för sent? Market har diskuterat med experter och ett antal kommuner runtom i landet. De har delvis olika syn på saken…
✓ Svart på vitt: Så utvecklas cityhandeln i kommunerna som motarbetar externa etableringar.
✓ Kommunen med ”radikal” styrning: ”Allt som kan bäras hem i en påse skulle finnas i city.”
✓ Här hyllas motståndet mot externhandeln: ”I princip noll vakanser i stadskärnan.”
✓ Avskräckande exemplet: ”Har byggt upp för mycket handelsyta på för kort tid.”
✓ Bilismens roll – som gör kommuner till lätta offer.
✓ Externetableringarna som skadar cityhandeln mest.
✓ Experten: Det är det verkliga hotet mot cityhandeln.
Affärsutveckling
I Malmö har Ikea öppnat sin första svenska citybutik. Hela erbjudandet ska speglas på 800 kvadratmeter. ”Du ska kunna uppleva essensen av Ikea fast i mindre format”, säger Tobias Bogefors, market manager för Malmö. Här berättar han mer om satsningen.