Zalando börjar sälja smink i Sverige: ”Vi ska bli marknadsledande”

Nätjätten Zalando etablerar sig i ett nytt segment i Sverige – skönhetsprodukter. Målsättningen är hög från start. ”Vi ska bli marknadsledande”, säger Kenneth Melchior, chef för Zalando i norra Europa.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

I dag börjar Zalando sälja skönhetsprodukter i Sverige och Danmark. Ytterligare tre marknader står på tur, med lansering under mars och april: Frankrike, Belgien och Italien.

– Vi har haft en fantastisk utveckling hittills. Genom att lansera skönhetsprodukter inleder vi ett nytt kapitel i resan mot att bli ”The starting point for fashion and lifestyle”, säger Kenneth Melchior.

– Onlinemarknaden för skönhetsprodukter är ännu ganska liten. I Norden har e-handeln kommit längre men vi förväntar oss en stor förflyttning från offline till online även här.

Sortimentet kommer från början att omfatta 6 000 artiklar från 200 varumärken.

– Det är en blandning av lokala favoriter, som Estelle & Thild och Löwengrip, samt internationella varumärken som Estée Lauder och Clinique, säger Kenneth Melchior.

Som jämförelse har H&M 1 100 skönhetsartiklar i sin svenska nätbutik. Kicks har 25 000 artiklar från 300 varumärken.

Zalando kommunicerar inga omsättningssiffror för den svenska marknaden och vill heller inte avslöja hur mycket de väntar sig att försäljningen av skönhetsprodukter ska uppgå till – men målsättningen är ambitiös.

– Vi ska bli marknadsledande online. Vi har funnits i modesegmentet på den nordiska marknaden i sex år och är marknadsledande där. Det är rimligt att tro att vi blir marknadsledande även inom skönhetsprodukter på motsvarande tid, säger Kenneth Melchior.

Sverige och Danmark blir de fjärde och femte länderna där Zalando utökar sortimentet med skönhetsprodukter. Satsningen inleddes våren 2018 och finns i dag i Tyskland. Österrike och Polen. I Berlin har Zalando även en fysisk kosmetikbutik, Beauty Station.

– Lanseringen i Tyskland, Österrike och Polen har varit framgångsrik. Vi ser bland annat att tre av fem kunder som handlar skönhetsprodukter också köper mode, säger Kenneth Melchior.

Vilka övriga nyheter kommer ni att lansera under 2019? Kommer till exempel lojalitetsprogrammet Zalando Plus eller omnikanalsatsningen Connected Retail till Sverige?
– Zalando Plus är väldigt intressant och jag trycker på för att vi ska få införa det i Norden. Connected Retail är också spännande och kommer att lanseras i flera länder under 2019 – Norden finns definitivt på radarn.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...