Foto: Alexander Mahmoud

Svärdsons attack mot konkurrenternas leveranser: ”Inte fattat någonting”

Den e-handlare som levererar ett paket mellan klockan 9 och 17 en vardag har inte förstått någonting. Det menar Apotea-grundaren Pär Svärdson i Postnords podcast som publiceras senare i veckan.
Text: Pontus Edman
Annons:

Aktade e-handelsprofilen Per Svärdson går till attack mot fraktbolag och e-handlare i Postnords senaste podcast ”Logistik och Supply Chain” där ämnet är kundupplevelse och konsumentkrav.

Han menar att många är helt ute och cyklar med sina leveranser i en värld där konsumenterna ställer betydligt högre krav än tidigare.

– De som levererar ett paket mellan 9-17 en vardag har inte fattat någonting. Vem är hemma då?

Kritiken fortsätter:

– Ofta kör logistikbolagen fram en palldragare i villaområdet och frågar var privatpersonernas lastkaj är. Då har man ett kundfokus som är ”hallå, är det SSAB vi levererar till”. Det finns en stor potential att förbättras.

Och det behövs. Pär Svärdson menar att kraven bara kommer att öka.

– Ska man lyckas i framtiden så måste man kunna leva upp till kundernas krav och önskemål, och då krävs en helt annan nivå på flexibiliteten.

I podden, där även Jonas Kolehmainen från Snusbolaget, Magnus Berglund från Linköpings universitet och Magnus Lindskog från Postnord medverkar, pratar de också om vikten av att inte bara leverera snabbare, utan att göra det med precision.

– Snabbhet och att leverera när kunderna faktiskt vill ha varan är de två kanske viktigaste faktorerna. För det är väldigt sällan som kunden behöver produkten direkt. Men om kunderna inte vet när produkten kommer och det går några dagar är kunden osäker på om de kommer att få den. Om kunden däremot får varan snabbt så känner den en trygghet, och det är tryggheten kunden vill ha snarare än produkten, säger Pär Svärdson.

På Apotea kan kunderna välja när de vill ha sina paket leverera inom den närmaste veckan.

– Ändå väljer nästan alla det första möjliga tillfället.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...