Sportshopens superlyft online: ”Vi ska fortsätta slå marknaden”

Sportshopen expanderar – inte bara med nya butiker, utan också på nätet. Det senaste året har e-handeln växt med hundra procent. ”Många andra i branschen har det kämpigt, men vi har vind i seglen”, säger vd Johan Andgren.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

För ett år sedan bytte Sportshopen e-handelsplattform. Det är en av förklaringarna bakom försäljningslyftet online.

– Nu är systemet mer lättjobbat vilket gör att vi kan fokusera på att utveckla e-handeln utan att hela tiden tänka på tekniska begränsningar – teamet kan vara mer lättrörliga och snabbfotade, säger Johan Andgren – som inte vill avslöja hur mycket e-handeln omsätter.

– Nej, det är hemligt, men vi ska fortsätta att hålla en kraftig tillväxt och slå marknaden under flera år framåt.

Förutom systembytet finns ingen enskild aktivitet att peka på som ligger bakom e-handelslyftet, menar Johan Andgren. Det handlar om hårt arbete, mindre justeringar och en ständig jakt på förbättringar.

– Vi jobbar efter principen ”catch, connect, close, continue” och prioriterar de åtgärder där vi får mest “bang for the buck”. Och vi är inte rädda att testa nya saker. Vi måste våga om vi vill vara med och utveckla morgondagens retail, säger Johan Andgren.

Sportshopens totala omsättning steg med 13 procent till 557 miljoner kronor 2018. Siktet är inställt på en lika hög tillväxt i år. Det långsiktiga målet innebär en fördubbling av omsättningen om fem år.

– 2019 har också börjat väldigt bra försäljningsmässigt. E-handeln ska vara en starkt bidragande faktor till vår expansion framåt, tillsammans med ökad försäljning i befintliga butiker och etablering av nya varuhus.

En utmaning för Sportshopen är varumärkeskännedomen. Kedjan har sitt ursprung på Västkusten och gränshandelsområdena mot Norge. Men de senaste tiden har butiker etablerats – tillfälligt eller permanent – i bland annat Östersund, Linköping, Borås och Solna (Mall of Scandinavia).

– Våra kunder gillar det vi erbjuder, men många vet ännu inte vilka vi är. Förutom nya butiker satsar vi även på sponsorskap för att sprida varumärket. Vi sponsrar skidskyttelandslaget med varumärket Swedemount, och i år kommer vi även utveckla kläder åt roddlandslaget. Och i och med e-handeln så når vi kunder i hela Sverige, och även utanför landets gränser, säger Johan Andgren.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...