Snabbväxaren online satsar på fysisk expansion: ”Fem–sex lägen klara”

Förra sommaren öppnade snabbväxaren Ideal of Sweden sin första fysiska butik. Under 2019 ska det bli fler, fem– sex lägen är redan klara. Nästa år siktar e-handlaren på Europa.
Text: Daniel Norman
Annons:

2018 omsatte Ideal of Sweden 428 miljoner kronor, i år är målsättningen att nå över miljarden.

Förra sommaren öppnade e-handlaren sin första fysiska butik i Mall of Scandinavia i Solna.

– Vi tycker att det är viktigt att finnas i den fysiska världen som ett komplement till vår e-handel. Utöver att butiker genererar försäljning så ser vi dem som varumärkesbyggande, en plats för inspiration och som en serviceplats för våra kunder, säger vd:n och grundaren Joachim Lindström till Market.

Han menar att framtidens retail handlar om upplevelser.

– Det räcker inte längre att bara hänga produkterna rakt upp & ner utan det gäller att väcka känslor och skapa en unik kundupplevelse.

Butiken i Mall of Scandinavia har fått en bra start.

– Mycket bra och över förväntan på både omsättning och resultat. Där ska tilläggas att vi inte har rullat ut vårt nya butikskoncept ännu som kommer att bli ett rejält lyft.

Joachim Lindström berättar att butiken i Mall of Scandinavia ska byggas om.

 – Vårt nya butikskoncept förenar e-handel, sociala medier och fysisk handel på ett unikt sätt. Kopplingen mellan online och offline kommer att vara tydlig. Butikerna kommer att vara inspirerande och en plats för människor att mötas på.

Förutom ett nytt butikskoncept siktar Ideal of Sweden på fler butiker i under året.

– Vi har fem–sex lägen klara och kommer att rulla ut fler butiker än så i Sverige under 2019, säger Joachim Lindström.

Var vill han inte avslöja än.

– Vi för flera intressanta diskussioner med fastighetsägare för att inom kort öppna butiker på de mest attraktiva lägena. Det handlar om AAA lägen centralt i större städer generellt.

Ideal of Sweden vill även öppna butiker utanför Sverige.

– Vi kommer att expandera butiksnätet i Europa under 2020, säger Joachim Lindström.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...