Reafusk hos Jollyroom – kan inte bevisa att priserna varit lägre: ”Olagligt och oschysst”

Jollyroom fälls för vilseledande reklam. ”De sviker svenska konsumenter”‚ säger Pär Magnusson, processråd hos Konsumentombudsmannen.
Text: Daniel Norman
Annons:

Patent- och marknadsdomstolen anser att Jollyroom i stor omfattning flaggat för reda eller nedsatt pris trots att de inte alls varit billigare.

Nu förbjuds e-handlaren att fortsätta med tilltaget och ska dessutom betala 1,5 miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.

Domstolen menar att många nåtts av budskapet och att Jollyroom inte kunnat bevisa att priset verkligen varit lägre än tidigare.

– Vi anser att Jollyroom sviker konsumenterna genom att marknadsföra varor som billigare när priset egentligen inte alls är sänkt. Företag som här viset lurar kunderna genom att lyfta fram röda priser och spelar på vår önskan att göra en bra affär. Det är olagligt och oschysst, både mot konsumenterna och mot andra företag som följer reglerna, säger Pär Magnusson i en kommentar.

Fortsätter Jollyroom trots allt med detta riskera e-handlaren vite på tre miljoner kronor.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...