Nytt bakslag för Jollyroom – döms till höga böter för att ha vilselett kunderna

Jollyroom bröt mot förbudet att använda rea-begreppet på ett felaktigt sätt. Nu döms e-handlaren att betala tre miljoner i vite.
Text: Daniel Norman
Annons:

Market har tidigare berättat att Jollyroom fällts av Patent- och marknadsdomstolen för vilseledande reklam.

Domstolen ansåg att Jollyrrom flaggat för rea och nedsatt pris trots att det inte alls varit billigare.

E-handlaren dömdes då att betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor. Samtidigt förbjöds de att fortsätta med liknande aktiviteter.

Vid en uppföljande kontroll upptäckte Konsumentombudsmannen att Jollyroom brutit mot förbudet och tog ärendet till domstol igen.

Patent- och marknadsdomstolen skriver i sin dom att e-handlaren åter igen flaggat för utförsäljning och rea utan att priserna var väsentligt lägre än de ordinarie. Därför döms bolaget nu att betala tre miljoner kronor i vite.

– Jag är mycket nöjd med domen. Det här visar att det kostar att begå upprepade överträdelser av reabestämmelser. Jag hoppa nu också att andra aktörer som använder sig av samma knep tar lärdom av detta, säger Cecilia Tisell hos Konsumentombudsmannen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...