Foto: Pontus Edman

Mat.se stänger sajten –mitt under Black Friday: ”De bästa säljtimmarna”

Black Friday väntas nå rekordförsäljning. Då väljer Mat.se att stänga sin sajt – för att belysa frågan om matsvinn. ”Vi vill öka medvetenheten om matens klimatpåverkan”, säger digitala marknadsspecialisten Sofia Norén.
Text: Pontus Edman
Annons:

Markets tidigare undersökning visar att Black Friday blir allt hetare även i dagligvaruhandeln. Tre av tio butiker planerar en aktivitet under årets shoppinghögtid.

Men Mat.se är inte en av dem – snarare tvärtom.

Klockan 18.00 i morgon kväll stänger de sin e-handel och kommer i stället att uppmana sina kunder att kylskåpsrensa för att bli mer klimatsmarta.

– Varje år slängs 19 kilo fullt ätbar mat per person. Vi måste aktivt jobba för att sänka den siffran. Genom denna kampanj hoppas vi kunna skapa debatt och att få fler konsumenter att tänka till en extra gång innan nästa köp, säger Sofia Norén.

Sajten kommer att ligga nere under en timme.

– Vi stänger under en av de bättre säljtimmarna. Kunderna kommer att mötas av en guide med tips på hur de kan kylskåpsrensa och handla mer klimatsmart.

Vad kampanjen kommer att kosta rent ekonomiskt vill Sofia Norén inte säga.

– Vi ser det som en investering i att öka medvetenheten om matsvinn och klimatpåverkan och sätta fokus på hållbar konsumtion, vilket rimmar väl med våra värderingar.

Det här är en timmeslång kampanj. Hur jobbar ni i övrigt med att minska svinnet?

– Genom information till våra kunder om hur deras köpbeteende påverkar klimatet. Vi har även ett varuflöde där vi lägger order över natten för att minimera svinn. Det vi ändå måste inventera bort skänker vi till Stadsmissionen, säger Sofia Norén.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...