Foto: Michael Sandsjö

Lyko antar utmaningen – kliver in i Danmark: ”Brukar vara tufft för svenskar”

Lyko har gjort entré på den danska marknaden. ”Vi har tryckt på start lite försiktigt, men har absolut förhoppningar på sikt. Samtidigt vet vi att den danska marknaden brukar vara lite tuff att slå sig in på för svenska retailers”, säger vd Rikard Lyko, till Market.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Det svenska skönhetsbolaget Lyko växer med ytterligare en marknad. En del av bolagets e-handel är nu översatt till danska.

När vd Rikard Lyko talade under E-tail Nordics 2019, i Köpenhamn, avslöjade han att orderingången varit lite svajig till en början, men att snabbväxaren har tålamod.

– Det är ingen jätteaffär för oss att gå in i ett nytt land. Vi har två personer på plats i Köpenhamn, men inte så mycket mer. Inget jättelager som kostar en massa pengar, till exempel, säger Rikard Lyko.

Marknaderna utanför Sverige, den finska och den norska, står för ungefär 15 procent av Lykos totala omsättning.

I augusti i år berättade Market att bolaget nu omsätter över en miljard kronor på rullande tolv månader.

Onlinedelen står för ungefär 70 procent av den totala omsättningen, men fysiska butiker fortsätter att vara viktiga för Rikard Lyko.

– Vi har 38 stycken i dag och de fyller definitivt en viktig funktion för oss. Men storleken och framför allt, läget, är det avgörande. Det blir allt viktigare att hitta bra location, men också att se över vem som du etablerar en butik bredvid. Ur ett trafikhänseende är det ju inte bra att finnas bredvid tomma ytor, säger Rikard Lyko.

Om vi backar lite till att ni nu går in i Danmark. Du nämner själv att svenska retailers haft det svårt att hitta hem i Danmark. Varför tror du att det är så?
– Jag vet inte riktigt, men det är en lite annan kultur här nere. Man måste ha koll på den lokala marknaden, men det gäller å andra sidan inte bara i Danmark. Men vi gör ett försök.

Till sist, vad är det viktigaste för Lyko just nu?
– Att inte tappa bort oss själva när vi växer så snabbt. Att behålla den fina kulturen i bolaget och, allra viktigast: att behålla närheten till våra kunder, säger Rikard Lyko.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...