Lokal modebutik satsar på egen e-handel: ”En överlevnadsstrategi”

Ogräs i Västervik har kunder långt utanför kommungränsen. Nu satsar den lokala aktören på e-handel. ”Kan även gynna den fysiska butiken”, säger en av ägarna.
Text: Daniel Norman
Annons:

Ogräs säljer kläder för dam, herr och barn samt utvalda designföremål och leksaker. 

Butiken öppnade i Västervik 2006 av makarna Christin Rampeltin Molin och Gustaf Molin. 

2011 vann den pris som Årets modebutik vid Modegalan. Samma år var Ogräs nominerad som Årets butik vid Retail Awards. 

Nu växer verksamheten utanför kommungränsen, genom en satsning på egen e-handel. 

– Vi har kunder i hela Sverige och tack vare sociala medier kan vi interagera med dem dagligen. Det har gjort att vi känt mer och mer att vi måste kunna erbjuda även dessa kunder att handla på ett enkelt sätt, säger Christin Rampeltin Molin. 

Tidigare har butiken sålt sina produkter via det externa e-handelsföretaget Miinto. Nu tar de alltså saken i egna händer. 

– Vi ser webbutiken som en satsning, men även en överlevnadsstrategi där vi hoppas att ett digitalt skyltfönster och nya försäljningskanaler även kan gynna den lokala fysiska butiken och dess försäljning, säger Gustaf Molin. 

 

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...