Lägre tillväxttakt för Mathem – investeringar gör att förlusten växer

Mathems tillväxttakt sjönk förra året – och e-handlaren fick rejält med spö av branschen. Samtidigt växer förlusten.
Text: Daniel Norman
Annons:

Mathem omsatte drygt 1,2 miljarder kronor under 2018, en tillväxt på elva procent. Året innan växte bolaget med 13 procent.

”Mathem har under 2018 ytterligare befäst och utökat sin ställning som Sveriges största matbutik med hemleverans på nätet”, skriver styrelsen i bokslutet.

Samtidigt växte e-handeln med mat med hela 27 procent, enligt E-barometern från Postnord, Svensk Digitalhandel och HUI Research.

Rörelseförlusten ökade, från 168 miljoner kronor 2017 till 186 miljoner kronor 2018.

”Resultatet påverkas främst av att Mathem under årets fortsatt att investera i marknaden för att stärka varumärket och kommunicera det utökade utbudet och den ständigt förbättrade kvaliteten och servicen bolaget erbjuder sina kunder”, skriver styrelsen.

Dessutom har e-handlaren gjort investeringar i sina tre produktions- och distributionsanläggningar samt utökat den administrativa organisationen, vilket kostat.

Under verksamhetsåret 2018 förvärvade Mathem företaget Fruktbudet i Norden. Inräknat dotterbolagen omsätter koncernen 1,33 miljarder kronor och gör en rörelseförlust på 175 miljoner kronor.

Mathem kommer även i år att fortsätta satsa på ökad tillväxt och lönsamhet.

”Resultatet under 2019 planeras vara fortsatt negativt för helåret men kontinuerligt förbättras”, skriver styrelsen.

I början av februari blev Kinnevik storägare i Mathem. I maj meddelade grundaren Thomas Kull att han lämnar vd-posten. Jakten på en ny pågår.

Market har sökt Mathem men e-handlaren meddelar att den inte vill ge några ytterligare kommentarer till resultatet utan hänvisar till det som står i bokslutet.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...