Kunderna tvingar fram vassare leveranser: ”Frustration”

E-handeln exploderar, men logistiken sackar efter. ”Det har blivit mycket bättre de senaste åren, men det finns fortfarande en frustration bland kunderna när det gäller valfriheten”, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digitalhandel.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Retail Awards

  • Anmäl dina bästa kandidater till Årets Logistiksatsning eller någon annan kategori här.

Kunderna sitter i förarsätet när ­retail­företagen vässar ­logistik och leveranser.

För det är de höga förväntningarna från ­konsumenterna som driver på utvecklingen.

Däremot går det för långsamt. Det menar Per Ljungberg, vd på Svensk Digitalhandel.

– Jag tycker att det har hänt ­mycket positivt inom logistiken de senaste åren. Mycket tack vare ett antal start ups som tänkt i nya banor och ­utmanat. Det har gjort att till exempel en jätteaktör som Postnord har ­tvingats bli bättre, säger Per Ljungberg, som också sitter i juryn för Årets logistiksatsning.

Men det kunde vara ännu bättre?
– Ja. De människor som e-handlar frekvent tror jag kan bli rätt frustrerade många gånger. Inte minst av att faktiskt inte veta säkert när deras paket dyker upp. Precisionen i leveranserna är, näst efter valfriheten, den viktigaste parametern, säger Per Ljungberg.

Det bekräftas av den senaste E-barometern från Postnord, där 85 procent av konsumenterna tycker att det är viktigt att få välja på vilket sätt en vara ska levereras, vilket är en ökning med fyra procentenheter jämfört med 2017.

Per Ljungberg, vd, Svensk Digitalhandel.

Däremot uppger mer än en fjärdedel av e-handelskonsumenterna att de har avstått från att köpa en vara över nätet eftersom webbutiken inte låtit konsumenten välja utlämningsställe: Hela 40 procent av de som avstått från att köpa en vara uppger det som huvudskäl.

Relevansen, att kunna ge kunderna det de förväntar sig, spelar lika stor roll i logistiken som i samband med det initiala köpet, menar Per Ljungberg.

– Så är det. Konsumentmakten är väldigt stor och kommer att bli ännu större. Får de inte som de vill byter de till någon som kan leverera.

Summa summarum: Valfrihet, precision och snabbhet. Där har ni Per Ljungbergs topp tre för en lyckad logistik.

En fjärde punkt är, menar han, på väg. Och den kan komma att bli den viktigaste framöver.

Just det. Hållbarhetsaspekten.

– Det kommer att bli mycket ­viktigare att kunna samverka med andra. Till exempel med transporter.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...