Foto: Gustaf Olsson

Forskare: ”Kostnad för hemleverans bromsar tillväxten för nätmat”

Fyra av tio tidigare nätmatskunder skulle komma tillbaka om de slapp betala för hemleveransen. ”En faktor som bromsar tillväxten för nätmat”, säger Svetlana Kolesova som forskar om dagligvaruhandel.
Text: Daniel Norman
Annons:

Svenska konsumenter är inte särskilt villiga att betala för hemleveranser av nätmat.

Det visar en ny undersökning som Yougov gjort på uppdrag av Strongpoint.

Fyra av tidigare kunder säger att de skulle handla igen om hemleveransen var gratis.

– Jag är inte förvånad. Studier visar att svensken generellt inte är beredd att betala för hemleverans, säger Svetlana Kolesova, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Hon menar att det här kan hämma tillväxten för nätmaten

– Tillväxten här har visserligen varit hög, men vi ligger fortfarande på relativt sett låga nivåer jämfört med många andra länder.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...