Footway rusar framåt – tog klivet in på tolv nya marknader på en dag

Footway expanderar. I går klev e-handlaren in på tolv nya marknader på ett bräde. ”Vår plattform och organisation är anpassad för det”, säger Gustaf Sköld, ansvarig för affärsutveckling.
Text: Daniel Norman
Annons:

Belgien, Estland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien och Tjeckien. Det är de marknader som Footway klev in på i går.

– Vår plattform och organisation är anpassad till ytterligare länder, där i princip alla beslut relaterade till länder är datadrivna och automatiska. Optimering av prissättning, sortiment och marknadsföring sker automatiskt på varje marknad vilket skapar förutsättning att växa lönsamt med kontrollerad risk, säger Gustav Sköld i en kommentar.

Kostnaderna för expansionen är drygt två miljoner kronor.

E-handlaren har sedan start fokuserat på att bygga en effektiv organisation med skalbar infrastruktur. Det gör att uppstartskostnaderna är låga när Footway kliver in på en ny marknad.

Footway riktar sig nu till 23 marknader.

– Det är en häftig resa vi fortsätter på och spännande att vi nu mer än dubblar antalet länder vi är aktiva på. Detta tack vare att vi sedan dag ett har haft en global tanke med allt vi gör och att vi är ett riktigt grymt team. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vår plattform och nå ut till ännu fler kunder framöver, säger vd Daniel Mühlbach.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...