Efter driftstopp – nya leveransproblem för Adlibris: ”Påverkar givetvis”

Efter ett driftstopp under midsommarveckan har Adlibris haft nya leveransproblem. ”Kunder har fått sina böcker en till två dagar senare än vad vi lovat”, säger nordiska försäljningschefen Sakari Luovi.
Annons:

Under midsommarveckan drabbades Adlibris av ett driftstopp där hela logistiksystemet låg nere.

– Det innebär att cirka tolv procent av våra kunder har fått sina böcker en till två dagar senare än vad vi lovat. Cirka två procent har behövt vänta längre än så, säger Sakari Luovi till Svensk Bokhandel.

Han ser samband med tidigare problem.

– Vi har gått från en produkt, böcker, till 15 olika produktkategorier. Det har bidragit till växtvärk, som utmaningar inom logistiken.

Kunder har uttryckt sitt missnöje över att få vänta på sina produkter i bland annat sociala medier, enligt sajten.

– Det påverkar givetvis ett antal parametrar, men kunderna är det viktigaste för oss. De betalar våra löner, och förtroendet hos dem jobbar vi på att vinna tillbaka, säger Sakari Luovi.

Under juni har Adlibris förlängt leveranslöftet för lagerhållna böcker till 4–6 dagar, mot normalt 1–2 dagar.

I augusti hoppas e-handlaren att logistikproblemen ska vara helt lösta.

 – Vi har en jättestor peak i andra veckan av augusti när kursboksförsäljningen kommer igång och försäljningen går upp dramatiskt. Vi har en stark tro på att vi kommer att klara det trycket, säger Sakari Louvi.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...