Foto: Skärmavbild/Pressbild

E-handlaren skrotar Designonline – byter namn på alla marknader

Designonline blir Nordic Nest. ”Det speglar mycket mer av det vi vill vara”, säger vd Bank Bergström. Samtidigt ser han en fördel med att ha samma namn på alla marknader.
Text: Daniel Norman
Annons:

I morgon, onsdag, byter Designonline namn i Sverige. Nu ska e-handlaren agera under namnet Nordic Nest på alla sina marknader.

Bank Bergström säger att det finns tre huvudskäl till det.

– Först och främst handlar det om att det är mer praktiskt och rationellt. I dag heter vi Designonline i Sverige och Scandinavian Design Center på övriga nio marknader. Det är mer jobb med att drifta två varumärken.

Men den främsta anledningen till namnbytet, enligt honom, handlar om att e-handlaren vill vara något mer än pris och produkt.

– Vi vill finnas där för kunderna när de skapar sina hem med inspiration och idéer.

Nest, som betyder bo på engelska, syftar mer till att kunderna ska få hjälp att skapa de hem de vill bo i än vad Designonline gör, menar Bank Bergström.

– Sedan är namnet Designonline väldigt generiskt. Även om vi får goda omdömen av våra kunder så minns de inte i slutänden att de har handlat hos oss, säger han.

Där tror e-handlaren att namnet Nordic Nest gör ett större avtryck.

– Det ska på sikt hjälpa oss att skapa en högre lojalitet och en bättre kundtillströmning.

Nordic Nest är inte helt nytt för Designonlines kunder. Sedan tidigare är det namnet på e-handlarens eget varumärke.

– När vi bestämde oss för att titta på namnfrågan i slutet av förra året så var Nordic Nest en bra utmanare bland andra. Till slut kom vi fram till att det speglar mycket av det vi vill vara, säger Bank Bergström.

På den spanska marknaden bytte e-handlaren namn redan i mars, i Holland och Storbritannien skedde det i april. I morgon är det övriga sju marknaders, inklusive Sverige, tur.

– Det kommer att krävas väldigt mycket tid och resurser, säger Bank Bergström.

Han påpekar emellertid att det här är en process som kommer att pågå under en längre period.

Först och främst handlar det om att få konsumenterna medvetna om namnbytet.

– Vi kommer att gå ut med en tydlig information till alla våra befintliga kunder. Sedan drar vi igång en stor lanseringskampanj i morgon. Vi kommer att jobba i alla vår kanaler året ut med att kommunicera namnbyte, berättar Bank Bergström.

2018 omsatte Designonline 320 miljoner kronor, vilket innebar en tillväxt på 50 procent.

E-handlaren har fått en bra start på det här året. Tillväxten under första kvartalet landade på 70 procent jämfört med samma period i fjol.

– Q2 ser ännu bättre ut hittills med en högre tillväxt än under första kvartalet, säger Bank Bergström.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...