Därför slopar allt fler e-handlare gratis frakt och fria returer: ”Kostar”

Gratis frakt och returer står högt på kundernas önskelista. Trots detta tar allt fler e-handlare betalt. Market reder ut varför.
Text: Helen Preutz
Annons:

Enligt den senaste e-barometern som görs av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research framgår det att 80 procent av kunderna anser att det är viktigt med gratis frakt när de e-handlar.

Det placerar fri frakt högre än snabba leveranser på kundernas önskelista.

Samtidigt väljer fler och fler e-handlare att inskränka villkoren för frakten. Enligt undersökningen har 14 procent av företagen som tidigare erbjudit fri frakt nu börjat ta betalt.

Ett exempel är Zalando som tidigare i år införde en avgift för mindre orders i Norden.

”För att fortsätta vår tillväxt på ett hållbart sätt och samtidigt investera ytterligare i vårt löfte om en oöverträffad bekvämlighet och service till våra kunder har vi beslutat att införa ett minimibelopp för gratis leveranser. Gratis leverans och returer kommer att förbli en viktig del av Zalandos kundlöfte och gäller för köp över 229 kronor, ett belopp som fortfarande ligger under marknadsgenomsnittet och är lägre än hos alla större aktörer på marknaden” skriver Zalando i en kommentar till Market.

Även Nelly som tidigare testat gratis frakt har nu begränsat det till orders över 249 kronor.

Nästan lika viktigt som gratis frakt är generösa returvillkor, i synnerhet bland kvinnliga konsumenter som returnerar varor oftare än män.

Barometern visar även att allt fler kunder avstår ifrån köp på grund av returvillkoren.

Under det andra kvartalet i år gjorde 14 procent av e-handelskonsumenterna minst en retur. Det betyder att andelen returer varken ökar eller minskar.

Returfrågan delar dock handlarna. Medan de flesta uppger att de strävar efter att minska returerna, inte minst för att minska den negativa miljöpåverkan, finns det även en liten klick som anser att en hög returgrad är nödvändigt för att öka säljvolymen och kundlojaliteten.

Enligt Erik Bergh, analytiker på HUI Reseach finns det skäl för exempelvis klädhandeln att erbjuda generösa returer.

– Inom klädbranschen är returer en integrerad del av e-handeln. Det kan ses som en tjänst att ha en smidig returpolicy. Inom andra branscher kanske man inte behöver det.

Att e-handlare nu villkorar fri frakt och returer kan ha flera anledningar, säger han.

– För vissa kan det vara av ekonomiska skäl. Fria returer kostar. Sen kan det vara så att man haft fri frakt som en promotion utan tanke att de skulle vara permanent.

Att börja ta betalt för tjänsterna är förenat med en risk för handlaren, anser Erik Bergh.

– Samtidigt kan det vara andra värden förenat med det. Miljöskäl till exempel.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...