Axfoods recept – efter Apohems skakiga inledning: ”Bygga upp varumärket”

Apohem har haft en minst sagt turbulent start. Nu signalerar ägaren Axfood en offensiv. ”Vi ska utveckla det här” säger vd Klas Balkow till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Axfoods delägda nätapotek Apohem och startade i början av 2018 men det drygt första året har kantats av utmaningar.

Här är två uppmärksammade händelser:

  • Henrik Patzer hoppade av som vd – två månader efter lanseringen.
  • Och i november drabbades Apohem av ett tillfälligt förbud att sälja läkemedel.

– Apohem har haft grus i maskineriet men nu är vi jätteglada över att bolaget har alla tillstånd och är igång och kan ta emot kunder som ett fullskaligt nätapotek, säger Klas Balkow i en exklusiv intervju med Market i samband med presentationen av Axfoods bokslutskommuniké.

Market har tidigare berättat att Gymgrossistens förre vd Gustav Hasselgren tillträder som vd för Apohem 1 mars.

Men det är inte den enda offensiva åtgärden som Axfood vidtar för att få fart på Apohem.

– Vi ska utveckla Apohem genom att utöka sortimentet, bygga upp varumärket och jobba med bolaget i våra befintliga kanaler så att det kan ta fart.

Axfood har via de två dagligvarukedjorna Willys och Hemköp fyra miljoner kunder i sina lojalitetsprogram.

– I ett första steg kommer vi givetvis att erbjuda Apohem genom de kanalerna, säger Klas Balkow.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...