Adlibris-sajten ska stå på egna ben – två av de anställda har köpt Roliga Prylar

Adlibris-sajten Roliga Prylar fortsätter sin resa på egna ben. Två anställda har köpt verksamheten och kommer att driva den vidare i egen regi.
Text: Daniel Norman
Annons:

– Roliga Prylar är en fin och välskött verksamhet med en stor skara trogna kunder. De senaste åren har intresset för många av de produktkategorier som Roliga Prylar säljer ökat och vi ser stora möjligheter i att kunna bredda sortimentet och nå en ännu bredare kundgrupp, säger Maja Kärrlander Örup och Åsa Andersson i en kommentar.

Bägge är rutinerade när det gäller e-handel.

Maja Kärrlander Örup började på Adlibris för fem år sedan, senast har hon arbetat som sajtchef för Kökets favoriter och Makujakauppa. Tidigare arbetade hon med Pärlshoppen, hennes egen skapelse, i tolv år.  Där drev hon både e-handel och fysiska butiker.

Åsa Andersson har arbetat inom Adlibris sedan 2010, senast som chef för Discshop och Roliga Prylar. Hon har en bakgrund inom Media Markt som produktchef och var med och startade hemelektronikjättens verksamhet i Sverige.

– Vi har jobbat tillsammans i flera år och känner att vi kompletterar varandra väl och vi tror att vi med vår stora erfarenhet av retail och e-handel kommer kunna lyfta sajten till en ny nivå, säger de.

Roliga Prylar grundades 2007. 2017 förvärvades den av Adlibris. Från deras håll är man glad att sajten lever vidare och att det är några av de anställda som tar över.

– När Maja och Åsa visade intresse för Roliga Prylar sa vi ja direkt. Det kändes som den bästa lösningen. De är drivna, affärsmässiga och kreativa. Båda två har dessutom tung erfarenhet av e-handel så vi är övertygade om att de kommer lyckas, säger vd Jonas Karlén.

Vad de fått betala för sajten är konfidentiellt.

Trots att handeln just nu står inför stora utmaningar i och med coronakrisen är de nya ägarna optimistiska.

– Omständigheterna just nu är väldigt speciella men då vi har ett stort fokus på presenter och populärkulturartiklar samt spel och pussel utöver vårt breda maskerad- och festsortiment har vi inte märkt av några negativa effekter ännu på den korta tid vi varit igång, säger Maja Kärrlander Örup och Åsa Andersson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...